Fakturering
Thread poster: Anna Klotz
Anna Klotz
Anna Klotz  Identity Verified
Sweden
Local time: 17:30
Member (2007)
English to Swedish
Feb 12, 2007

Jag ska snart skicka mina första fakturor och undrar hur jag kan göra det så enkelt och billigt som möjligt (och ändå ge ett professionellt intryck...)


1. Måste man skaffa ett bank-eller plusgirokonto eller går det lika bra med PayPal?

2. Sparar jag pengar på att använda PayPal jämfört med svenska banker?

3. Vad krävs av kunden för att han ska kunna betala via PayPal? Räcker det att kunden har ett bankkonto? Jag vill ju inte skicka
... See more
Jag ska snart skicka mina första fakturor och undrar hur jag kan göra det så enkelt och billigt som möjligt (och ändå ge ett professionellt intryck...)


1. Måste man skaffa ett bank-eller plusgirokonto eller går det lika bra med PayPal?

2. Sparar jag pengar på att använda PayPal jämfört med svenska banker?

3. Vad krävs av kunden för att han ska kunna betala via PayPal? Räcker det att kunden har ett bankkonto? Jag vill ju inte skicka ut fakturor som krånglar till det för kunden.

4. Någon bank som kan rekommenderas för LITET företag?
Av dem jag har har hört mig för hos är det bara Nordea som har ett "minipaket" för 500-nånting per år, med bara det mest basala. De andra vill sälja företagarpaket som går på 1200-1500 per år.
Collapse


 
Reino Havbrandt (X)
Reino Havbrandt (X)
Sweden
Local time: 17:30
Finnish to Swedish
+ ...
Tips Feb 12, 2007

Du bör framförallt ha ett bankgironummer, det är det som 99 procent av kunderna i Sverige vill ha. Postgirot (privatgirot)har jag nyss lagt ner, det är en onödig funktion som ingen längre använder.

Det innebär att du måste teckna ett affärskonto i någon bank, det kostar tyvärr en årsavgift på kring 500-700. Men det är en nödvändig kostnad för en översättare.

Välj inte Nordea, de är dyra, har dålig säkerhet urusel service och passar inte alls fö
... See more
Du bör framförallt ha ett bankgironummer, det är det som 99 procent av kunderna i Sverige vill ha. Postgirot (privatgirot)har jag nyss lagt ner, det är en onödig funktion som ingen längre använder.

Det innebär att du måste teckna ett affärskonto i någon bank, det kostar tyvärr en årsavgift på kring 500-700. Men det är en nödvändig kostnad för en översättare.

Välj inte Nordea, de är dyra, har dålig säkerhet urusel service och passar inte alls för småföretag. Jag har nyss bytt till Swedbank (förr Föreningsbanken) och de har bra service för småföretagare, och lägre avgifter än Nordea.
Swedbank:
Bankgiroanslutning 250, affärskonto med Internetbank 500, årsavgift totalt 750:- Om man vill ha plastkort, tillkommer ett par hundra, men det gör det ju överallt. Om du betalar via bankgiro, inga transkationskostnader. Nordea tar bra betalt för transaktioner utöver den fasta avgiften.

Jag använder också PayPal, men det är användbart för framförallt för småsummor från USA, eftersom avgifterna för bank transfer är höga. Inom Europa är dock IBAN överlägset billigast. Då behöver du be din bank att ge dig ett särskilt IBAN-nummer kopplat till ditt affärskonto, kostar inget extra. Transkationsavgiften ligger på några få kronor (ca 3 kr, kan bero lite på land. PayPal blir dyrt om du använder det för stora belopp, avgiften är proportionell.

Säkerhetstips: Ha aldrig särskilt mycket pengar liggande på konton som du lämnar ut numret på till kunderna. Ha ett separat sparkonto, som du bara kan flytta överskott till. Detta förvaringskonto ska inte heller ha något kort anslutet. Om du behöver kort, ha ett tredje konto (privat) för det, och se till att det inte ligger mer än några tusenlappar på detta.

Skälet till att jag bytte från Nordea var att jag råkade bli bestulen på ett av deras plastkort, och vips var 23 000 borta. Och Nordea säger bara: Grov oaktsamhet, ersätter inget + snorkigt bemötande under hela reklamationsprocessen.

För övriga rookie-tips, se:
http://web.telia.com/~u21319260/anteckningar.htm

[Edited at 2007-02-12 16:48]

[Edited at 2007-02-12 16:49]
Collapse


 
Mats Wiman
Mats Wiman  Identity Verified
Sweden
Local time: 17:30
Member (2000)
German to Swedish
+ ...
In memoriam
Några svar Feb 12, 2007

Anna Klotz wrote:

Jag ska snart skicka mina första fakturor och undrar hur jag kan göra det så enkelt och billigt som möjligt (och ändå ge ett professionellt intryck...)


1. Måste man skaffa ett bank-eller plusgirokonto eller går det lika bra med PayPal?

2. Sparar jag pengar på att använda PayPal jämfört med svenska banker?

3. Vad krävs av kunden för att han ska kunna betala via PayPal? Räcker det att kunden har ett bankkonto? Jag vill ju inte skicka ut fakturor som krånglar till det för kunden.

4. Någon bank som kan rekommenderas för LITET företag?
Av dem jag har har hört mig för hos är det bara Nordea som har ett "minipaket" för 500-nånting per år, med bara det mest basala. De andra vill sälja företagarpaket som går på 1200-1500 per år.



Faktura gör jag med WORD sedan 15 år

1. Bankkonto ett måste. Paypal är ej särskilt accepterat.
2. Ja, om det är SMÅ internationella betalningar.
3. Kunden måste ha ett PayPal-konto.
4. Handelsbanken är bra.


 
Malin Skillby
Malin Skillby  Identity Verified
Sweden
Local time: 17:30
English to Swedish
+ ...
Tips Feb 13, 2007

Hej Anna,
Apropå bankgiro, du vet väl att hos Handelsbanken får du första året gratis? Och eftersom de brukar ta betalt för Företagspaketet (1250 per år) i januari kommer du antagligen inte behöva börja betala förrän i januari 2009.

Mvh Malin


 
Anna Klotz
Anna Klotz  Identity Verified
Sweden
Local time: 17:30
Member (2007)
English to Swedish
TOPIC STARTER
Tack! Feb 14, 2007

Jag bugar och bockar för alla hjälpsamma tips!

 


To report site rules violations or get help, contact a site moderator:

Moderator(s) of this forum
Anna Herbst[Call to this topic]

You can also contact site staff by submitting a support request »

Fakturering







Wordfast Pro
Translation Memory Software for Any Platform

Exclusive discount for ProZ.com users! Save over 13% when purchasing Wordfast Pro through ProZ.com. Wordfast is the world's #1 provider of platform-independent Translation Memory software. Consistently ranked the most user-friendly and highest value

Buy now! »
Trados Business Manager Lite
Create customer quotes and invoices from within Trados Studio

Trados Business Manager Lite helps to simplify and speed up some of the daily tasks, such as invoicing and reporting, associated with running your freelance translation business.

More info »