Off topic: Not so bad after all!
Thread poster: Mats Wiman
Mats Wiman
Mats Wiman  Identity Verified
Sweden
Local time: 19:44
Member (2000)
German to Swedish
+ ...
In memoriam
Oct 23, 2004

Vår medlem i förskingingen, Erik Hansson har sänt mig följande intressanta länk:
http://www.msnbc.msn.com/id/5456853/site/newsweek/

Utan att be om lov vidarebefordrar jag densamma till alla oss här uppe.

OBS! Språket är engelska.

Hälsn

Mats


 
Lisa Frideborg Eddy (X)
Lisa Frideborg Eddy (X)
United Kingdom
Local time: 18:44
English to Swedish
+ ...
Du gamla, du fria... Oct 23, 2004

osv. Ja, jag är glad att jag är svensk. Glad, inte stolt, för stolthet tycker jag man kan känna över det man själv har åstadkommit och jag är inte så säker på att jag skulle vara så särskilt 'svensk' om jag hade fötts i Eritrea.

Det händer titt som tätt att folk här i England undrar om det står riktigt rätt till i hjärnkontoret på mig som har flyttat från ett så underbart land som Sverige.
... See more
osv. Ja, jag är glad att jag är svensk. Glad, inte stolt, för stolthet tycker jag man kan känna över det man själv har åstadkommit och jag är inte så säker på att jag skulle vara så särskilt 'svensk' om jag hade fötts i Eritrea.

Det händer titt som tätt att folk här i England undrar om det står riktigt rätt till i hjärnkontoret på mig som har flyttat från ett så underbart land som Sverige.

De som har varit i Sverige kommenterar gärna hur rent det var överallt. Där jag bor nu (North Yorkshire) verkar det som de flesta vuxna varken har vett att plocka upp skräp efter sig eller att lära sina barn hur man gör det. Exempel på saker jag har sett åtskilliga gånger här, men aldrig i Sverige, är hundbajspåsar (välfyllda) som folk har slängt in en bit i skogen när ingen tittar - förmodar att de enbart plockat upp efter hunden eftersom någon råkat gå förbi... Ser ofta även stora svarta soppåsar, bilbatterier, barnvagnar etc. inslängda i skogen, ibland bara någon meter från promenadvägen.

Återvinning av sopor är något som en minoritet av befolkningen sysslar med och det görs inte mycket från högre ort för att öka medvetenheten om hur viktigt det faktiskt är... De brittiska öarna förvandlas sakta men säkert till ett sopberg.

Något jag tycker väldigt mycket om i den svenska mentaliteten är en sorts naiv tro på att vi kan påverka världen trots att vi är så få... och det har vi ju faktiskt lyckats med enligt artikeln ovan!

"If you want to see a change in the world, you have to BE the change." Ghandi



[Edited at 2004-10-23 09:06]

[Edited at 2004-10-25 12:44]
Collapse


 
Erik Hansson
Erik Hansson  Identity Verified
Germany
Swedish
+ ...
Men ger det hela bilden? Oct 25, 2004

Jomenvisst Mats, inte behöver du fråga om lov inte
Sådana rapporter och jämförelser mellan olika länder är alltid intressanta, men det är oklart om det ger en helhetsbild.

Hur ska man jämföra jantelagstänkande i olika länder? Och finns det kanske färre alkoholister i ett visst land, fastän vin och sprit inte klassificeras som farligt gods? Och vilken effekt har 6-8 brödskivor om dagen på tandhäls
... See more
Jomenvisst Mats, inte behöver du fråga om lov inte
Sådana rapporter och jämförelser mellan olika länder är alltid intressanta, men det är oklart om det ger en helhetsbild.

Hur ska man jämföra jantelagstänkande i olika länder? Och finns det kanske färre alkoholister i ett visst land, fastän vin och sprit inte klassificeras som farligt gods? Och vilken effekt har 6-8 brödskivor om dagen på tandhälsan?

Precis som Lisa skriver, så händer det inte så sällan att folk frågar mig hur jag i all världen kunde flytta från Sverige som är så trevligt och har så mycket fin natur. Jag ger dem delvis rätt. Men i nästa andetag talar de om för mig att allting var så otroligt dyrt när de firade semester i Sverige - deras 'inköpskorg' innehöll ofta endast öl, sprit, vin, charkuterivaror och kanske lite bröd. Att man i Sverige får tre kubikmeter dricksvatten till priset av en kubikmeter i Tyskland, eller att svensk el är otroligt mycket billigare än tysk, glöms ofta bort helt...

Jag tror nog att alla dylika jämförelser är lite haltande - tar vi bara skattesystem, skolväsen, sjukvård, kollektivtrafik. Vet inte hur man ska man kunna jämföra olika system med varandra om de olika beståndsdelarna varierar, t.ex. saknas förmögenhetsskatt i Tyskland (vilket är glädjande) och momsen är lägre, men samtidigt finns det gott om tobaksreklam samt reklam i tv-program för barn. Det ojas mycket om att Tysklands ungdomar börjar röka allt tidigare, och det har startats en massa studier i ämnet, men samtidigt hänger det en cigarettautomat i närheten av varenda skola... och det är något jag inte kan fatta.

Hälsningar
Erik
**********************************
Erik Hansson
Technical translator DE-SE
Hansson Übersetzungen GmbH
Am Birkenwäldchen 38
D-01900 Bretnig-Hauswalde, Germany
Phone +49 - 3 59 52 - 321 07
Fax +49 - 3 59 52 - 322 02
E-Mail [email protected]
Internet www.hansson.de
Internet www.technical-translators.net
ProZ profile http://www.proz.com/pro/21654
***********************************


[Edited at 2004-10-26 06:48]
Collapse


 


To report site rules violations or get help, contact a site moderator:

Moderator(s) of this forum
Anna Herbst[Call to this topic]

You can also contact site staff by submitting a support request »

Not so bad after all!







Wordfast Pro
Translation Memory Software for Any Platform

Exclusive discount for ProZ.com users! Save over 13% when purchasing Wordfast Pro through ProZ.com. Wordfast is the world's #1 provider of platform-independent Translation Memory software. Consistently ranked the most user-friendly and highest value

Buy now! »
Protemos translation business management system
Create your account in minutes, and start working! 3-month trial for agencies, and free for freelancers!

The system lets you keep client/vendor database, with contacts and rates, manage projects and assign jobs to vendors, issue invoices, track payments, store and manage project files, generate business reports on turnover profit per client/manager etc.

More info »