Översättningar av "will" + verb i angivande av policies/riktlinjer för organisation
Thread poster: Thomas Johansson
Thomas Johansson
Thomas Johansson  Identity Verified
Peru
Local time: 06:51
English to Swedish
+ ...
May 14, 2009

Här är en annan typisk problemställning som tenderar att dyka upp då och då, och det vore återigen trevligt att få er andras synpunkter om principfrågan.

Det handlar om engelskans konstruktioner med hjälpverbet "will" + ett huvudverb i angivande av allmänna policies/principer/praxis/riklinjer som ska gälla för ett företag eller en organisation och dess anställda.

Exempelvis nedan från en Code of Ethics för ett större företag:

-------------
... See more
Här är en annan typisk problemställning som tenderar att dyka upp då och då, och det vore återigen trevligt att få er andras synpunkter om principfrågan.

Det handlar om engelskans konstruktioner med hjälpverbet "will" + ett huvudverb i angivande av allmänna policies/principer/praxis/riklinjer som ska gälla för ett företag eller en organisation och dess anställda.

Exempelvis nedan från en Code of Ethics för ett större företag:

---------------

Equal Employment Opportunity

XXX is an equal opportunity employer and does not unlawfully discriminate in the hiring, discharge, compensation, promotion or benefits offered to any employee, applicant for employment or retiree. XXX WILL RESPECT the dignity and privacy of its employees.

XXX WILL NOT DISCRIMINATE against any employee, applicant for employment, or retiree on the basis of sex (including gender and pregnancy), sexual orientation, race, color, religion, national origin... etc... Conduct which will be regarded as a violation of this policy is discussed in detail in the Rule of Conduct relating to “Equal Employment Opportunity and Respect for Diversity in the Workplace” which is a part of this Code of Conduct. Every employee is expected to comply with these standards of conduct.

---------------

Ta exempelvis följande mening ovan:

"XXX WILL RESPECT the dignity and privacy of its employees."

Denna mening verkar ange åtminstone 2 saker:
- företagets allmänna policy eller hur det agerar nu och kommer att agera i framtiden
- hur företaget förväntar sig eller kräver att dess anställda agerar

Ett par alternativa, tänkbara översättningar är följande:

(1) "XXX KOMMER ATT RESPEKTERA sina anställdas värdighet och privatliv."

(2) "XXX SKALL RESPEKTERA sina anställdas värdighet och privatliv."

(3) "XXX RESPEKTERAR sina anställdas värdighet och privatliv."

Själv tycker jag att (1) låter lite konstigt i sammanhanget och att (2) visserligen kanske låter bra men kanske också snedvrider innebörden något, och jag lutar mot (3) (då jag känner att det handlar om ett uttryck för företagets allmänna policy (både här och nu och i framtiden) och inte bara ett uttalande om framtida handlingar - men kanske jag har fel i det).

Vad tycker ni andra?

Thomas
Collapse


 
Thomas Johansson
Thomas Johansson  Identity Verified
Peru
Local time: 06:51
English to Swedish
+ ...
TOPIC STARTER
ytterligare exempel May 17, 2009

Jag fortsätter mitt inlägg... min monolog... sololog...:

Ytterligare exempel på vad jag menar (under ett stycke om Prohibited Conduct i samma Code of Ethics för anställda som ovan):

-----------------
No XXX employee shall engage in any of the following practices:

1. We WILL NOT HAVE any arrangements, understandings or communications with our competitors with respect to our pricing policies or other commercial terms, or which divide customers, mar
... See more
Jag fortsätter mitt inlägg... min monolog... sololog...:

Ytterligare exempel på vad jag menar (under ett stycke om Prohibited Conduct i samma Code of Ethics för anställda som ovan):

-----------------
No XXX employee shall engage in any of the following practices:

1. We WILL NOT HAVE any arrangements, understandings or communications with our competitors with respect to our pricing policies or other commercial terms, or which divide customers, markets or sales territories with a competitor.

2. No supplier WILL BE REQUIRED to buy XXX products in order to continue as a supplier, nor shall the purchase of supplies be determined by the fact the supplier is a user of XXX products.

...

4. Independent distributors, dealers and other resellers of XXX products WILL BE FREE to resell at prices they determine.

-----------------

Ta exempelvis punkt 1 ovan, där följande tre alternativa översättningar finns:

(1) Vi KOMMER INTE ATT HA några uppgörelser

(2) Vi SKALL INTE HA några uppgörelser

(3) Vi HAR INTE några uppgörelser

Vilket alternativ är bäst, eller finns det något annat förslag?

Thomas

[Edited at 2009-05-17 00:11 GMT]
Collapse


 
ArcTeryx
ArcTeryx
Local time: 13:51
Swedish to English
+ ...
Vilken legal status har policyn? May 21, 2009

Jag tycker att du börja med att fråga uppdragsgivaren vilken legal status policyn kommer att få. I detta fall kan jag se något av följnade alternativ:

1) Ett dokument som kommer att utgöra en del av anställningsavtalen med de anställda
2) En instruktion till medarbetarna hur de ska förhålla sig

Sannolikt är policyn att betrakta som en instruktion, dvs inte ett bindande avtalsdokument. Därmed bör kan den språkliga framställningen vara lösare och du
... See more
Jag tycker att du börja med att fråga uppdragsgivaren vilken legal status policyn kommer att få. I detta fall kan jag se något av följnade alternativ:

1) Ett dokument som kommer att utgöra en del av anställningsavtalen med de anställda
2) En instruktion till medarbetarna hur de ska förhålla sig

Sannolikt är policyn att betrakta som en instruktion, dvs inte ett bindande avtalsdokument. Därmed bör kan den språkliga framställningen vara lösare och du bör välja:
(3) "XXX RESPEKTERAR sina anställdas värdighet och privatliv."

Skulle däremot policyn vanligen bli ett avtalsdokument bör den hårdare skrivningen väljas:
(2) "XXX SKALL RESPEKTERA sina anställdas värdighet och privatliv."

Det är vanligt att policys skrivna såsom exempel (3) ändå blir avtal... men betydelsen brukar ofta vara ringa... eftersom det ändå blir så svårt att hävda avtalsbrott.

Det finns dock policydokument som är mycket viktiga och ofta ges hög status. Jag tänker exempelvis på drogpolicy. En sådan policy blir ofta avtal med både anställda, fack och kunder och här bör orden vägas på guldvåg.
Collapse


 


To report site rules violations or get help, contact a site moderator:

Moderator(s) of this forum
Anna Herbst[Call to this topic]

You can also contact site staff by submitting a support request »

Översättningar av "will" + verb i angivande av policies/riktlinjer för organisation







CafeTran Espresso
You've never met a CAT tool this clever!

Translate faster & easier, using a sophisticated CAT tool built by a translator / developer. Accept jobs from clients who use Trados, MemoQ, Wordfast & major CAT tools. Download and start using CafeTran Espresso -- for free

Buy now! »
Wordfast Pro
Translation Memory Software for Any Platform

Exclusive discount for ProZ.com users! Save over 13% when purchasing Wordfast Pro through ProZ.com. Wordfast is the world's #1 provider of platform-independent Translation Memory software. Consistently ranked the most user-friendly and highest value

Buy now! »