Morsmål norsk eller norsk bokmål
Thread poster: Britt Laux
Britt Laux
Britt Laux  Identity Verified
Local time: 06:58
German to Norwegian
+ ...
Nov 20, 2009

Hei,
hvordan har dere andre med norsk som morsmål løst dette problemet? Når jeg oppgir at morsmålet mitt er "Norwegian", får jeg ikke full tilgang til jobbene som krever "Norwegian (bokmål)". Men når jeg oppgir "Norwegian (bokmål)" som morsmål, får jeg ikke full tilgang til de jobbene som krever "Norwegian"...


 
Eivind Lilleskjaeret
Eivind Lilleskjaeret  Identity Verified
Local time: 06:58
English to Norwegian
+ ...
Underkategoriene bør fjernes Nov 20, 2009

Hei Britt,

Dette var min dårlige samvittighet det siste halve året av min moderatorperiode -- jeg hadde egentlig lovt å be ProZ-teknikerne fjerne underkategoriene bokmål og nynorsk, men så fikk jeg aldri somlet meg til det.
Hvis jeg tør være så uforskammet, så kanskje den regjerende moderatoren kunne sendt en support request eller hva det kalles for å få gjort dette. Det gir jo ingen mening å ha et skille som skaper slike problemer. Kunder som i det hele tatt bryr
... See more
Hei Britt,

Dette var min dårlige samvittighet det siste halve året av min moderatorperiode -- jeg hadde egentlig lovt å be ProZ-teknikerne fjerne underkategoriene bokmål og nynorsk, men så fikk jeg aldri somlet meg til det.
Hvis jeg tør være så uforskammet, så kanskje den regjerende moderatoren kunne sendt en support request eller hva det kalles for å få gjort dette. Det gir jo ingen mening å ha et skille som skaper slike problemer. Kunder som i det hele tatt bryr seg, og vet forskjellen, kan oppgi ønsket målform i tilbudsteksten.

Hilsen Eivind

PS. Forresten så ser jeg at forumet ikke har noen moderator nå. Noen burde melde seg frivillig, og få en fjær i hatten.

[Edited at 2009-11-20 10:08 GMT]
Collapse


 
Britt Laux
Britt Laux  Identity Verified
Local time: 06:58
German to Norwegian
+ ...
TOPIC STARTER
hm Nov 20, 2009

Hm, jeg har ikke tenkt å bli moderator, men jeg får vel prøve å si i fra om dette. Bare i dag er det to jobber jeg ikke har full tilgang til fordi det skal oversettes til "Norwegian". Et alternativ kunne jo være å fjerne "Norwegian" i listen, slik at de som tilbyr en jobb må velge mellom bokmål og nynorsk?

 
michareisel (X)
michareisel (X)
Netherlands
Local time: 06:58
English to Norwegian
+ ...
Norwegian er nok Nov 20, 2009

Jeg tror at vi gjør det bare vanskeligere for kunder med et valg. Bare Norwegian holder i lange baner, hvis noen trenger nynorsk kan de jo spørre om det?

 
Eivind Lilleskjaeret
Eivind Lilleskjaeret  Identity Verified
Local time: 06:58
English to Norwegian
+ ...
To språk forvirrer Nov 20, 2009

Helt riktig, Micha, hvor mange oppdragsgivere er i stand til å velge riktig? Moderator ville ikke fått annet å gjøre enn å korrespondere med oppdragsgivere som tror nynorsk er det gjengse valget, fordi det er det "nye" språket.
Dessuten blir det en kategoriseringsfeil -- bokmål og nynorsk er ikke to forskjellige språk. Store norske leksikon bruker ordet "hovedvarianter".


 
Britt Laux
Britt Laux  Identity Verified
Local time: 06:58
German to Norwegian
+ ...
TOPIC STARTER
to morsmål Nov 24, 2009

Jeg sendte en forespørsel og fikk til svar at jeg kan registrere to morsmål, både "Norwegian" og "Norwegian(Bokmål)". Med det er problemet mitt vel løst, bortsett fra at jeg får mange språkpar. Jeg prøvde å forklare at det beste ville være å ha bare "Norwegian", men jeg vet ikke helt om jeg nådde frem.

 
Inkuria
Inkuria  Identity Verified
Norway
Local time: 06:58
ISO-standard 639 styrer språkene på ProZ Jul 8, 2010

Eivind Lilleskjaeret wrote:

Dessuten blir det en kategoriseringsfeil -- bokmål og nynorsk er ikke to forskjellige språk. Store norske leksikon bruker ordet "hovedvarianter".


Det kan se ut til at det er en ISO-standard som er feil. Jeg skrev en support ticket i dag (siden jeg av en eller annen grunn ikke har vært i stand til å velge mer enn ett morsmål) og forklarte problemstillingen - og foreslo at ProZ slettet nynorsk og bokmål. Jeg fikk dette svaret:


ISO 639
Hi Monique,

In matters of languages ProZ.com follows ISO 639, and this standard includes all three variants as languages:

nor no Norwegian
nob nb Norwegian Bokmål
nno nn Norwegian Nynorsk

I have added Norwegian Bokmål as a your second native language.

Kind regards,
Enrique


Norsk er altså bare en variant av ... norsk, på lik linje med bokmål og nynorsk.Det betyr vel at ISO-standarden må endres før det kan bli endret på ProZ - og sikkert også andre steder.

Monique


 
Egil Presttun
Egil Presttun  Identity Verified
Norway
Local time: 06:58
English to Norwegian
Norsk! Enkelt og greit. Jul 8, 2010

ProZ burde slette:
nob nb Norwegian Bokmål
nno nn Norwegian Nynorsk

...og sitte igjen med:
nor no Norwegian


Enkelt og greit.


 
Inkuria
Inkuria  Identity Verified
Norway
Local time: 06:58
Ikke så enkelt og greit Jul 8, 2010

Egil Presttun wrote:

ProZ burde slette:
nob nb Norwegian Bokmål
nno nn Norwegian Nynorsk

...og sitte igjen med:
nor no Norwegian


Enkelt og greit.


Det var det jeg ba dem gjøre. Svaret kan du se over. Så lenge ISO-standard 639 angir norsk som en språkvariant på linje med bokmål og nynorsk, kommer ikke det til å skje.


 
Egil Presttun
Egil Presttun  Identity Verified
Norway
Local time: 06:58
English to Norwegian
Du slette tid Jul 8, 2010

De må da kunne slette disse språkene fra sitt eget datasystem uten å slette dem fra ISO 639. De har språkene i en tabell.

 
Inkuria
Inkuria  Identity Verified
Norway
Local time: 06:58
Å kunne og å ville Jul 8, 2010

Det er vel mer et spørsmål om vilje, tenker jeg. De har vel bestemt seg for at ISO-standard 639 skal følges for alle språk, og da har det lite å si hva brukerne av ProZ (vi) mener. Trur eg ...

 


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


Morsmål norsk eller norsk bokmål






Wordfast Pro
Translation Memory Software for Any Platform

Exclusive discount for ProZ.com users! Save over 13% when purchasing Wordfast Pro through ProZ.com. Wordfast is the world's #1 provider of platform-independent Translation Memory software. Consistently ranked the most user-friendly and highest value

Buy now! »
CafeTran Espresso
You've never met a CAT tool this clever!

Translate faster & easier, using a sophisticated CAT tool built by a translator / developer. Accept jobs from clients who use Trados, MemoQ, Wordfast & major CAT tools. Download and start using CafeTran Espresso -- for free

Buy now! »