This site uses cookies.
Some of these cookies are essential to the operation of the site,
while others help to improve your experience by providing insights into how the site is being used.
For more information, please see the ProZ.com privacy policy.
English to Hungarian translations [PRO] Science - Biology (-tech,-chem,micro-) / idegrendszer
English term or phrase:pruning
On the verge of puberty, the brain undergoes a process called pruning, in which millions of neurological connections die while others settle into the patterns that will be retained throughout life.
Mi a "pruning" magyarul? A szótárakban sajnos csak kertészkedésre utaló kifejezéseket találtam.
Explanation: Úgy látszik, magának a "pruning" kifejezésnek a megfelelője még nincs használatban. Itt van két cikk, ami foglalkozik a folyamattal, és a következőképpen írja le: "...az agyi szerkezet és tulajdonságok fejlődésének talán az egyik legfontosabb momentuma...: az idegsejtek közötti kapcsolatok, a szinapszisok stabilizációja. Csak a funkcionálisan "igazolt" szinapszisok maradnak meg, míg a "téves" szinaptikus kapcsolatok nagy többsége (sokszor az idegsejtekkel együtt) eltűnik." www.matud.iif.hu/03mar/hamori.html
"Az idegsejteknek természetesen kell egy hosszabb időszak, amíg kialakítják az agy idegi hálózatának végső formáját. Fejlődésük során a fiatal neuronok nyúlványaikkal a fa ágaihoz hasonló struktúrát hoznak létre, abban a reményben, hogy az egyes idegsejtek között létrejönnek a megfelelő kapcsolatok, az úgynevezett szinapszisok. Az információ a szinapszisokon keresztül továbbítódik az egyik sejttől a másikig. Ahogy a neuronok érettebbé válnak, a szomszédos idegsejtekkel kialakított kapcsolatok kezdeményeinek egy részéből stabilan működő szinapszis alakul ki, más részük pedig eltűnik, visszahúzódik. Az agyat átszövő idegi hálózat a szinapszisok létesítésének próbálgatásával jön létre." www.origo.hu/tudomany/elet/20050714meglepo.html
M�r nem ford�t�si t�ma: juvera priviben m�g puffogott egy sort, az "undor�t�" sz�nak tulajdon�t saj�tos jelent�st, meg nem fogta a te v�dőbesz�dedet sem. A főt�m�hoz: gratula :) Egy�bk�nt Annus J�nos koll�g�nk eredetileg nőcs�b... nőgy
21:43 Aug 9, 2005
Non-ProZ.com
19:56 Aug 9, 2005
:) nem tolakodt�l be sehov�, csak mondjad b�tran, ha van mit
Igen, �n egy�bk�nt bunk� vagyok. A "szinapszisz" <- ilyen form�j� le�r�sa pl. kap�sb�l nem tetszett, tal�n mert nem voltam m�g terhes. 8 h�napos m�r igen, csak arra nem eml�kszaim: "eltűntek a szinapsziszaim". Na megyek, gyorsan kik�z�s�tem magamat.
Harag nincs, az�rt is �rok neked, �s tudom, milyen 8 h�napos terhesnek lenni. :-) Els�? Biztos, hogy a tegnapi glossary megfogalmaz�som nem volt remekm�, de nem tudom, mi�rt kellett neki ilyen kifejez�st haszn�lnia r�. Mondjam azt, hogy ez undor�t�?
18:44 Aug 9, 2005
Non-ProZ.com
18:20 Aug 9, 2005
Kedves Juvera, G�bor nem a szem�lyed ellen sz�lt, csup�n v�lem�nyt nyilv�n�tott a glossaryba be�rt entry-ről. Mint ahogy �n is csup�n v�lem�nyt akartam nyilv�n�tani, nem veszekedni. A szabad v�lem�nynyilv�n�t�shoz mindenkinek joga van (ha-ha na ez m�r el�g klis�) �s nem mindig fontos kivont karddal t�madni arra, aki őszint�n megmondja a v�lem�ny�t. Sőt! Rem�lem nincs harag, j� munk�t, j� est�t mindenkinek!
Nem �n kezdtem a vit�t, �s �n teljesen befejeztem. Vigy�zz az eg�szs�gedre, �s ne h�zd fel magad ilyesmi�rt. Nem �ri meg. Minden j�t k�v�nok, �s sok �r�met a j�v�ben.
A k�rd�sben szerepl� mondatnak semmi k�ze az idegseb�szethez, a megtisztul�snak sincs, de mosom kezeimet.
22:11 Aug 8, 2005
Non-ProZ.com
22:10 Aug 8, 2005
itt egy �r�val k�sőbb van, ma m�r dolgoztam eleget, sőt 8. h�napos terhes vagyok, �gy m�ra azt hiszem befejeztem. J� �jszak�t k�v�nok!
Non-ProZ.com
22:00 Aug 8, 2005
igen, pontosan az a fontos, hogy a szavak mit fejeznek ki. A pruning sz� meghat�roz�s�hoz mindegyik v�lasz valamilyen szinten k�zelebb vitt. Val�sz�n� haszn�latos az idegseb�szetben is, mint metsz�s, �s a megtisztul�s is el�g hasznos, viszont egyik sem szerepel ott fenn
..akkor a v�lasz is igen furcs�n hatna. A be�r�s megadja a l�tez� magyar v�laszokat. Az egyik id�zet pl. alig 3 hete jelent meg. Nyitott terminust val�ban nem �rdemes a glossaryba tenni, de ha szakemberek haszn�lj�k ezeket a kifejez�seket, akkor nek�nk...
Te nem tetted be. Az automatikus �zenetben felsz�l�t�s van, hogy amennyiben nincs gossary entry, �ljen vele az, akinek a v�lasz�t elfogadt�k. �n csup�n ezt tettem. De pl. ha csak a "pruning" sz�t �rtam volna be, ami els�sorban n�v�nyek metsz�s�t jelenti..
21:35 Aug 8, 2005
Non-ProZ.com
21:33 Aug 8, 2005
persze, hogy nem kell enged�ly, engem ink�bb az zavar, hogy sz�rnyen n�z ki; a m�sik pedig, hogy ha b�rkinek esetleg a j�vőben ez a kifejez�s előj�n, akkor nem �rt, ha a t�bbi v�laszt is elolvassa. �n nem akartam a terminus meghat�roz�s�t egy ir�nyba terelni, hanem meghagyni annak nyitotts�g�t, hisz nincs r� konkr�t magyar megfelelő, csup�n k�r�l�r�s
Non-ProZ.com
21:24 Aug 8, 2005
itt nem a v�lasz minős�g�ről van sz�, hanem arr�l, hogy �n mint k�rdező �s pontoz� hoztam egy d�nt�st, amit te megv�ltoztatt�l. Ha �n tettem volna be ezt a kifejez�st a glossz�ba, biztosan nem �gy csin�ltam volna. Szerintem ez a funkci� arra j�, hogy a helytelen entry-ket jav�tani lehessen �s csak a j� megold�sok maradjanak benn. Itt nem volt mit jav�tani.
..hogy az elfogadott v�laszt ilyen alapon betegyem a glossaryba, �s arr�l sem hallottam, hogy enged�lyt kellene k�rni r�, ha m�r egyszer elfogadt�k a v�laszt.
Bocs�nat a tolakod�s�rt, de a v�lasz elfogad�sakor az automatikus �rtes�t�s felaj�nlja a glossaryba val� betev�st annak, akinek a pontokat, (mind a h�rmat!) adtad. M�r el�g sok v�laszomat elfogadt�k, de m�g soha senki sem kifog�solta...
20:46 Aug 8, 2005
Non-ProZ.com
20:34 Aug 8, 2005
legal�bb megk�rdezett volna, hogy egyet�rtek-e?
Non-ProZ.com
20:31 Aug 8, 2005
Nem tudom ki �s milyen megfontol�sb�l, főleg mi�rt ilyen hossz� magyar�zattal tette bele ezt a kifejez�st a glossz�ba. �n G�bor megk�zel�t�s�t �pp�gy �rdekesnek tal�ltam, csak nem tudtam konkr�tumokkal al�t�masztani. Mivel a k�rdezőnek meg van az a lehetős�ge, hogy a pontoz�skor eld�ntse bele akarja-e a glossz�ba tenni a kifejez�st vagy nem, akkor m�sok ut�lag mi�rt avatkoznak bele a d�nt�shozatal�ba???
Non-ProZ.com
05:56 Aug 7, 2005
ez akkor is metsz�s, ha nem kell hozz� seb�szeti beavatkoz�s? Sajnos nem tal�lok r� semmif�le referenci�t.
Automatic update in 00:
Answers
1 hr confidence:
visszametszés
Explanation: Nemcsak kertészkedésben, idegsebészetben is van ilyen.
Janos Fazakas Local time: 14:18 Specializes in field Native speaker of: Hungarian, Romanian PRO pts in category: 8
Explanation: Úgy látszik, magának a "pruning" kifejezésnek a megfelelője még nincs használatban. Itt van két cikk, ami foglalkozik a folyamattal, és a következőképpen írja le: "...az agyi szerkezet és tulajdonságok fejlődésének talán az egyik legfontosabb momentuma...: az idegsejtek közötti kapcsolatok, a szinapszisok stabilizációja. Csak a funkcionálisan "igazolt" szinapszisok maradnak meg, míg a "téves" szinaptikus kapcsolatok nagy többsége (sokszor az idegsejtekkel együtt) eltűnik." www.matud.iif.hu/03mar/hamori.html
"Az idegsejteknek természetesen kell egy hosszabb időszak, amíg kialakítják az agy idegi hálózatának végső formáját. Fejlődésük során a fiatal neuronok nyúlványaikkal a fa ágaihoz hasonló struktúrát hoznak létre, abban a reményben, hogy az egyes idegsejtek között létrejönnek a megfelelő kapcsolatok, az úgynevezett szinapszisok. Az információ a szinapszisokon keresztül továbbítódik az egyik sejttől a másikig. Ahogy a neuronok érettebbé válnak, a szomszédos idegsejtekkel kialakított kapcsolatok kezdeményeinek egy részéből stabilan működő szinapszis alakul ki, más részük pedig eltűnik, visszahúzódik. Az agyat átszövő idegi hálózat a szinapszisok létesítésének próbálgatásával jön létre." www.origo.hu/tudomany/elet/20050714meglepo.html
juvera Local time: 13:18 Native speaker of: Hungarian PRO pts in category: 7
Grading comment
Köszönöm szépen a különböző megközelítéseket és a referenciákat! További jó munkát!
Login or register (free and only takes a few minutes) to participate in this question.
You will also have access to many other tools and opportunities designed for those who have language-related jobs
(or are passionate about them). Participation is free and the site has a strict confidentiality policy.