Off topic: Ålandsdialekt Swedish
Thread poster: Tor Leif Carpenhammar
Tor Leif Carpenhammar
Tor Leif Carpenhammar
Sweden
Local time: 11:28
Swedish to English
+ ...
Apr 9, 2016

Fick en fråga från en klient om Ålandsdialekten skiljer sig mycket mot övriga "vanliga" svenskan. Är det någon som har erfarenhet av den dialekten?

Googlade lite på det och såg på wikipedia att vissa ord kan skilja sig, men ändå så pass så man kan tyda dem, är det verkligen så enkelt?

Vet ju hur det är med t ex Älvdalskan, det är ju ett helt eget språk.

Tacksam för den lilla hjälp jag kan få


 
Minna Bäckman
Minna Bäckman  Identity Verified
Finland
Local time: 12:28
Swedish to Finnish
+ ...
Skiljer ganska lite Apr 11, 2016

Jag än ingen expert på finlandssvenska dialekter men då ingen annan har svarat...

Finlandssvenskan är i allmänhet en ålderdomlig version av svenskan och har sina särdrag men ju närmare ett område är Sverige desto mindre skulle jag säga att skillnaderna är eftersom man t.ex. tittar mycket på svensk TV. Och Åland har alltid haft mycket nära kontakter mot Sverige, t.ex. mycket handel västerut.

Så definitivt inte ett annat språk utan väldigt små skillna
... See more
Jag än ingen expert på finlandssvenska dialekter men då ingen annan har svarat...

Finlandssvenskan är i allmänhet en ålderdomlig version av svenskan och har sina särdrag men ju närmare ett område är Sverige desto mindre skulle jag säga att skillnaderna är eftersom man t.ex. tittar mycket på svensk TV. Och Åland har alltid haft mycket nära kontakter mot Sverige, t.ex. mycket handel västerut.

Så definitivt inte ett annat språk utan väldigt små skillnader
Collapse


 
Tor Leif Carpenhammar
Tor Leif Carpenhammar
Sweden
Local time: 11:28
Swedish to English
+ ...
TOPIC STARTER
Tack för svar Apr 11, 2016

Tack för ditt svar

Det var väl lite som jag tänkte, då har jag lite koll nästa gång jag får frågan.


 


To report site rules violations or get help, contact a site moderator:

Moderator(s) of this forum
Anna Herbst[Call to this topic]

You can also contact site staff by submitting a support request »

Ålandsdialekt Swedish







TM-Town
Manage your TMs and Terms ... and boost your translation business

Are you ready for something fresh in the industry? TM-Town is a unique new site for you -- the freelance translator -- to store, manage and share translation memories (TMs) and glossaries...and potentially meet new clients on the basis of your prior work.

More info »
Trados Business Manager Lite
Create customer quotes and invoices from within Trados Studio

Trados Business Manager Lite helps to simplify and speed up some of the daily tasks, such as invoicing and reporting, associated with running your freelance translation business.

More info »