Behöver jag ett momsregistreringsnummer?
Thread poster: Jenny Nilsson
Jenny Nilsson
Jenny Nilsson  Identity Verified
Sweden
Local time: 03:35
English to Swedish
Oct 21, 2015

Ett franskt översättningsföretag har bett mig att uppdatera fakturan jag skickade dem med ett VAT-nummer, alltså momsregistreringsnummer. Jag vet att många översättare inte har detta men jag blev fundersam på när detta behövs i Sverige. Efter mycket googlande och till och med kontakt med skatteverket blev jag inte klokare. Någon som kan på ett enkelt sätt förklara hur det ligger till och om jag är skyldig att ge Frankrike ett momsregistreringsnummer?

 
Daniel Löfström
Daniel Löfström  Identity Verified
English to Swedish
+ ...
Svensk moms i Frankrike Oct 21, 2015

Din franska kund är säkert inte så intresserad av att betala svensk moms på fakturabeloppet!

Dina svenska kunder kan ju enkelt få tillbaka den moms som du debiterar dem, men det är inte särskilt enkelt för ett franskt företag att kräva tillbaka skattepengar från svenska staten (även om det teoretiskt sett vore möjligt).

Därför kan du fakturera dem utan moms, under förutsättning att du anger detta på fakturan, ger ditt momsnummer (den internationella va
... See more
Din franska kund är säkert inte så intresserad av att betala svensk moms på fakturabeloppet!

Dina svenska kunder kan ju enkelt få tillbaka den moms som du debiterar dem, men det är inte särskilt enkelt för ett franskt företag att kräva tillbaka skattepengar från svenska staten (även om det teoretiskt sett vore möjligt).

Därför kan du fakturera dem utan moms, under förutsättning att du anger detta på fakturan, ger ditt momsnummer (den internationella varianten som börjar med SE) och därefter rapporterar kundens VAT-nr och beloppet till det svenska skatteverket. Detta brukar man göra kvartalsvis.
Collapse


 
Jenny Nilsson
Jenny Nilsson  Identity Verified
Sweden
Local time: 03:35
English to Swedish
TOPIC STARTER
Aldrig hänt tidigare Oct 21, 2015

Jag har jobbat med många länder i världen och aldrig behövt detta förut.

 
Robin Joensuu
Robin Joensuu  Identity Verified
Sweden
Local time: 03:35
Member
English to Swedish
+ ...
Omvänd skattskyldighet inom EU Oct 21, 2015

Jenny Nilsson wrote:

Jag har jobbat med många länder i världen och aldrig behövt detta förut.


Någon moms behöver inte debiteras om man säljer en tjänst till någon som befinner sig utanför EU.

Inom EU gäller följande:

"Vid handel inom EU:s momsområde gäller omvänd skattskyldighet i följande fall:

(...)

vid försäljning av en tjänst enligt huvudregeln till en näringsidkare i ett annat EU-land (då anses tjänsten omsatt, och ska beskattas, i det land där köparen är etablerad)." http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/moms/vadarmoms/omvandskattskyldighet.4.47eb30f51122b1aaad28000258292.html

Kort och gott: När någon i Frankrike köper en tjänst av dig så behöver du inte debitera moms. Däremot måste momsen fortfarande betalas, men det görs då av det franska företaget i Frankrike till den franska staten.


 
Bodil Bergh
Bodil Bergh  Identity Verified
Sweden
Local time: 03:35
Member (2011)
English to Swedish
+ ...
Båda parternas VAT-nummer ska anges Oct 21, 2015

Men frågan var väl inte primärt var momsen skulle betalas utan om den icke momspliktiga parten måste uppge sitt VAT-nummer?

Jag har själv missat det någon gång och fått tillbaka fakturan med sura kommentarer.

Så här skriver t.ex. Verksamt.se:

Hänvisning på fakturan
Vid försäljning till företag som åberopat sitt VAT-nummer i ett annat EU-land ska du ange både köparens och ditt eget VAT-nummer på fakturan. Men du anger inget momsbe
... See more
Men frågan var väl inte primärt var momsen skulle betalas utan om den icke momspliktiga parten måste uppge sitt VAT-nummer?

Jag har själv missat det någon gång och fått tillbaka fakturan med sura kommentarer.

Så här skriver t.ex. Verksamt.se:

Hänvisning på fakturan
Vid försäljning till företag som åberopat sitt VAT-nummer i ett annat EU-land ska du ange både köparens och ditt eget VAT-nummer på fakturan. Men du anger inget momsbelopp. Istället anger du att kunden ska beräkna momsen på det fakturerade beloppet.

Sen ska ju fakturabeloppet tas upp på den periodiska sammanställningen och då kanske det jämförs med kundens uppgifter, inte vet jag ...?
Collapse


 
Robin Joensuu
Robin Joensuu  Identity Verified
Sweden
Local time: 03:35
Member
English to Swedish
+ ...
Ibland går det fort. Oct 21, 2015

Bodil Bergh wrote:

Men frågan var väl inte primärt var momsen skulle betalas utan om den icke momspliktiga parten måste uppge sitt VAT-nummer?


Ja, ibland går det fort!


 
Daniel Löfström
Daniel Löfström  Identity Verified
English to Swedish
+ ...
Skatteverket ger besked Oct 21, 2015

Det viktigaste för frågeställaren är väl att se till att ordna upp det hela, ifall hon eventuellt har fakturerat utan moms till kunder i andra EU-länder förut, för då behöver det redas ut med Skatteverket, gärna i sällskap med revisorn.

Vad gäller den enskilda frågan huruvida man faktiskt måste skriva sitt momsregistreringsnummer på fakturan, ger Skatteverket klara besked (läs även under rubriken som nämner "omvän
... See more
Det viktigaste för frågeställaren är väl att se till att ordna upp det hela, ifall hon eventuellt har fakturerat utan moms till kunder i andra EU-länder förut, för då behöver det redas ut med Skatteverket, gärna i sällskap med revisorn.

Vad gäller den enskilda frågan huruvida man faktiskt måste skriva sitt momsregistreringsnummer på fakturan, ger Skatteverket klara besked (läs även under rubriken som nämner "omvänd skattskyldighet"): http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/moms/faktureringsregler/vadskaframgaavfakturan.4.58d555751259e4d66168000409.html

Skatteverkets sida har ingen laghänvisning, men de här reglerna är rätt lika inom hela Europa och faller nog tillbaka på ett EU-direktiv.

I det konkreta fallet, ska alltså Jenny skriva både sitt eget och kundens momsregistreringsnummer i fakturan.
Collapse


 
Catherine Brix
Catherine Brix
Local time: 03:35
Swedish to English
+ ...
Klart du måste ha ett momsregistreringsnummer Oct 21, 2015

Om du har ett Sverige-registrerat företag så måste du ha ett momsregistreringsnummer. Det finns regler för vad som ska stå på fakturor som du ställer ut, och du måste bl a uppge att företaget är momsregistrerad och uppge numret. Finns hur mycket information som helst om detta på Skatteverkets hemsida ...och nej, man kommer inte undan bara för man inte tjänar så mycket .... här betalar du skatt på första intjänade krona och ska driva in momsen till staten på första intjänade krona....

 
Jenny Nilsson
Jenny Nilsson  Identity Verified
Sweden
Local time: 03:35
English to Swedish
TOPIC STARTER
Jag har inget företag Oct 22, 2015

Jag har inget registrerat företag utan frilansar som privatperson. Jag fick inga klara svar av skatteverket och mer förvirrat blev det också för att jag mestadels får betalt genom tredjepart.

Men nu vet jag mer.


 
Robin Joensuu
Robin Joensuu  Identity Verified
Sweden
Local time: 03:35
Member
English to Swedish
+ ...
Fakturera som privatperson? Oct 22, 2015

Jenny Nilsson wrote:

Jag har inget registrerat företag utan frilansar som privatperson. Jag fick inga klara svar av skatteverket och mer förvirrat blev det också för att jag mestadels får betalt genom tredjepart.

Men nu vet jag mer.


Vad menar du med att du frilansar som privatperson? Och får betalt genom tredje part? Menar du företag som Frilans finans?

Misstar jag mig inte så måste du antingen ha en F-skattesedel (enskild firma) eller fakturera genom ett annat företag. Anledningen är att du måste betala sociala avgifter osv. utöver själva inkomstskatten, sådant som din arbetsgivare gör när du är anställd. Man kan alltså inte fakturera någon som privatperson utan bara som företag.


 
Catherine Brix
Catherine Brix
Local time: 03:35
Swedish to English
+ ...
Du får inte göra så ... Oct 22, 2015

Robin har helt rätt. Du får inte ställa ut faktura som privatperson. Levererar du tjänster till företag i Sverige är dessa företag skyldiga att säkerställa att du är momsregistrerad ... annars kan de blir betalningsskyldiga för dina sociala avgifter, mm... Inte riktigt säkert på de juridiska aspekter av att ett annat momsregistrerad företagare fakturerar för dina tjänster och ger dig pengarna så du kringgår skatter, moms, sociala avgifter, mm, men jag tror knappast det är lega... See more
Robin har helt rätt. Du får inte ställa ut faktura som privatperson. Levererar du tjänster till företag i Sverige är dessa företag skyldiga att säkerställa att du är momsregistrerad ... annars kan de blir betalningsskyldiga för dina sociala avgifter, mm... Inte riktigt säkert på de juridiska aspekter av att ett annat momsregistrerad företagare fakturerar för dina tjänster och ger dig pengarna så du kringgår skatter, moms, sociala avgifter, mm, men jag tror knappast det är legalt. Staten vill ha, från allra första kronan...Collapse


 


To report site rules violations or get help, contact a site moderator:

Moderator(s) of this forum
Anna Herbst[Call to this topic]

You can also contact site staff by submitting a support request »

Behöver jag ett momsregistreringsnummer?







TM-Town
Manage your TMs and Terms ... and boost your translation business

Are you ready for something fresh in the industry? TM-Town is a unique new site for you -- the freelance translator -- to store, manage and share translation memories (TMs) and glossaries...and potentially meet new clients on the basis of your prior work.

More info »
Trados Business Manager Lite
Create customer quotes and invoices from within Trados Studio

Trados Business Manager Lite helps to simplify and speed up some of the daily tasks, such as invoicing and reporting, associated with running your freelance translation business.

More info »