faktura till VAT-exempt företag i England
Thread poster: Christina B.
Christina B.
Christina B.  Identity Verified
Sweden
Local time: 19:36
French to German
+ ...
Jul 29, 2015

Hej!

Jag ska utföra ett jobb åt ett engelsk företag, till en fast budget.

Företaget har inget VAT-nummer, små företag i England med en omsättning upp till en viss gräns behöver tydligen inte ha det.

Enligt svenska skatteregler är det då jag som ska betala svensk moms på det hela (om jag hat förstod rätt). Jag undrar nu hur jag ska utforma fakturan.

Ska det stå "VAT exempt" på fakturan, ingen moms i fakturan och ska jag ändå
... See more
Hej!

Jag ska utföra ett jobb åt ett engelsk företag, till en fast budget.

Företaget har inget VAT-nummer, små företag i England med en omsättning upp till en viss gräns behöver tydligen inte ha det.

Enligt svenska skatteregler är det då jag som ska betala svensk moms på det hela (om jag hat förstod rätt). Jag undrar nu hur jag ska utforma fakturan.

Ska det stå "VAT exempt" på fakturan, ingen moms i fakturan och ska jag ändå bokföra momsen sen???

Mycket tacksam om någon vänlig själ kan hjälpa mig!

Christina



[Edited at 2015-07-29 15:46 GMT]

[Edited at 2015-07-29 20:25 GMT]
Collapse


 
Anna Fredén
Anna Fredén  Identity Verified
Local time: 19:36
French to Swedish
+ ...
Skatteverket om moms Oct 27, 2016

Hej!

Ditt problem löste sig förmodligen för länge, länge sen, men andra kan undra över samma sak så jag tänkte skriva ett svar här i alla fall. Jag har nu nämligen stött på precis samma problem (en VAT-exempt översättningsbyrå baserad i England) och varit inne och läst lite på Skatteverkets hemsida:

Sälja tjänster till andra EU-länder

Någon får gärna rätta mig om jag har uppfattat fel (så att jag slipper få problem...) men här är en sammanfattning av vad jag har förstått. Vi utgår från att det gäller försäljning av tjänst (översättning) till en beskattningsbar person (= ett företag) i England.

- du ska inte lägga på någon moms (det är kundens ansvar, även om kunden nu i det här fallet inte kommer behöver betala någon moms i England)
- du ska däremot redovisa försäljning av tjänsten till Skatteverket (inte betala moms, bara redovisa)

Jag har inte hittat om det måste stå något särskilt på fakturan. Jag använder Vismas bokföringsprogram och det tar automatiskt bort momsen när valutan är euro, utan att kräva något VAT-nummer på fakturan, så jag litar på att det går bra så.
Det viktiga som jag har förstått det är inte VAT-numret i sig, utan att kunden driver ekonomisk verksamhet. Om Skatteverket frågar får jag väl bevisa det på något annat sätt...

Hoppas detta kan hjälpa någon annan (och att jag fattat allt rätt)!

/Anna
Collapse


 
Christina B.
Christina B.  Identity Verified
Sweden
Local time: 19:36
French to German
+ ...
TOPIC STARTER
Hej Anna! Oct 27, 2016

Ja, det som du skriver var det som jag också kom fram till till slut. Ingen moms på fakturan men sedan redovisar man beloppet i momsdeklarationen till Skatteverket (det finns en säskilt ruta för det).

Det som förundrar mig är att ditt bokföringsprogramm automatiskt tar bort momsen när det är Euro. Vad gör du då om du säljer en översättning till en privatperson inom EU? Då ska man ju lägga på svensk moms...


 
Tania McConaghy
Tania McConaghy  Identity Verified
Sweden
Local time: 19:36
Member (2009)
Swedish to English
+ ...
moms Oct 28, 2016

Jag frågade Skatteverket om ungefär samma sak för ett tag sedan och fick detta svar:

Du kan sälja dina översättningstjänster till beskattningsbara personer i ett annat EU-land utan att ta ut svensk moms. I vanligt fall har beskattningsbara personer inom EU ett s.k. VAT-nr. Du ska alltid ta ut svensk moms till kunder som inte har åberopat sitt VAT-nr i ett annat EU-land eller visat med registreringsbevis att de är beskattningsbara personer i ett annat EU-land. Utan VAT-n
... See more
Jag frågade Skatteverket om ungefär samma sak för ett tag sedan och fick detta svar:

Du kan sälja dina översättningstjänster till beskattningsbara personer i ett annat EU-land utan att ta ut svensk moms. I vanligt fall har beskattningsbara personer inom EU ett s.k. VAT-nr. Du ska alltid ta ut svensk moms till kunder som inte har åberopat sitt VAT-nr i ett annat EU-land eller visat med registreringsbevis att de är beskattningsbara personer i ett annat EU-land. Utan VAT-nr eller registreringsbevis gäller samma regler som för privata personer dvs. svensk moms ska tas ut
Collapse


 


To report site rules violations or get help, contact a site moderator:

Moderator(s) of this forum
Anna Herbst[Call to this topic]

You can also contact site staff by submitting a support request »

faktura till VAT-exempt företag i England







Wordfast Pro
Translation Memory Software for Any Platform

Exclusive discount for ProZ.com users! Save over 13% when purchasing Wordfast Pro through ProZ.com. Wordfast is the world's #1 provider of platform-independent Translation Memory software. Consistently ranked the most user-friendly and highest value

Buy now! »
Anycount & Translation Office 3000
Translation Office 3000

Translation Office 3000 is an advanced accounting tool for freelance translators and small agencies. TO3000 easily and seamlessly integrates with the business life of professional freelance translators.

More info »