Pages in topic:   [1 2] >
Intressant artikel om "tjej" / "kvinna" - om språkets förändring
Thread poster: Erik Hansson
Erik Hansson
Erik Hansson  Identity Verified
Germany
Swedish
+ ...
Dec 6, 2004

Hej gott folk,

Fick just upp ögonen för en intressant artikel på Sydsvenskans nätupplaga som behandlar temat "Var går gränsen för att vara tjej?".

http://w1.sydsvenskan.se//Article.jsp?article=10102419

Ordet är helt klart på frammarsch, och används numera även av vissa riksdagsledamöter, vilket vore otänkbart för ett par år seda
... See more
Hej gott folk,

Fick just upp ögonen för en intressant artikel på Sydsvenskans nätupplaga som behandlar temat "Var går gränsen för att vara tjej?".

http://w1.sydsvenskan.se//Article.jsp?article=10102419

Ordet är helt klart på frammarsch, och används numera även av vissa riksdagsledamöter, vilket vore otänkbart för ett par år sedan.

Hälsningar
Erik

**********************************
Erik Hansson
Technical translator DE-SE
Hansson Übersetzungen GmbH
Am Birkenwäldchen 38
D-01900 Bretnig-Hauswalde, Germany
Phone +49 - 3 59 52 - 321 07
Fax +49 - 3 59 52 - 322 02
E-Mail [email protected]
Internet www.hansson.de
Internet www.t-translators.net
Internet www.technical-translators.net
ProZ profile http://www.proz.com/pro/21654
***********************************
Collapse


 
Sven Petersson
Sven Petersson  Identity Verified
Sweden
Local time: 20:22
English to Swedish
+ ...
The acid test Dec 6, 2004

Tested the following 10 expressions with Google:

"20 årig tjej" > 2050 "20 årig kvinna" > 3020
"30 årig tjej" >  146 "30 årig kvinna" > 735
"40 årig tjej" >    92 "40 årig kvinna" > 18200
"50 årig tjej" >     4 "50 årig kvinna" > 3650
"60 årig tjej" >     3 "60 årig kvinna" > 668

Conclusion: Daniel Rydén and Sydsvenskan are very economic with the
... See more
Tested the following 10 expressions with Google:

"20 årig tjej" > 2050 "20 årig kvinna" > 3020
"30 årig tjej" >  146 "30 årig kvinna" > 735
"40 årig tjej" >    92 "40 årig kvinna" > 18200
"50 årig tjej" >     4 "50 årig kvinna" > 3650
"60 årig tjej" >     3 "60 årig kvinna" > 668

Conclusion: Daniel Rydén and Sydsvenskan are very economic with the truth.

[Edited at 2004-12-06 23:20]
Collapse


 
Lisa Frideborg Eddy (X)
Lisa Frideborg Eddy (X)
United Kingdom
Local time: 19:22
English to Swedish
+ ...
Tack för intressant läsning, Erik! Dec 7, 2004

Det som intresserar mig mest är hur vi tjejer/kvinnor väljer att definiera oss själva.

Jag gjorde, precis som Sven, en sökning på Google, men valde att jämföra "jag är en tjej" med "jag är en kvinna".

"jag är en kvinna" = 4500 träffar
"jag är en tjej" = 26100 träffar

...vilket verkar stämma rätt väl med vad man hör från väninnor, kvinnliga släktingar och i media.

Även intressant att Mona Sahlin tycker att det är ext
... See more
Det som intresserar mig mest är hur vi tjejer/kvinnor väljer att definiera oss själva.

Jag gjorde, precis som Sven, en sökning på Google, men valde att jämföra "jag är en tjej" med "jag är en kvinna".

"jag är en kvinna" = 4500 träffar
"jag är en tjej" = 26100 träffar

...vilket verkar stämma rätt väl med vad man hör från väninnor, kvinnliga släktingar och i media.

Även intressant att Mona Sahlin tycker att det är extra viktigt att använda "tjej" på grund av att det är romani. Jag antar att hon med detta vill visa stöd för den romerska minoritetsbefolkningen i Sverige, vilket ju är hedervärt, men det fick mig att undra över om vi har några samiska låneord i svenskan... Någon som vet?

Lisa

[Edited at 2004-12-07 07:22]

[Edited at 2004-12-07 08:38]

[Edited at 2004-12-07 13:29]
Collapse


 
Erik Hansson
Erik Hansson  Identity Verified
Germany
Swedish
+ ...
TOPIC STARTER
Romani & samiska Dec 7, 2004

Lisa Lloyd wrote:

Även intressant att Mona Sahlin tycker att det är extra viktigt att använda "tjej" på grund av att det är romani. Jag antar att hon med detta vill visa stöd för den romerska minoritetsbefolkningen i Sverige, vilket ju är hedervärt,



Du menar nog snarare den romska befolkningen?

Tja, om nu Mona Sahlin vill visa sitt stöd för ett visst språk och/eller minoritetsfolk kan hon alltid ta en språkkurs i romani och använda varje språk konsekvent. Det låter lite grann som att en polack skulle fläta in tyska ord som Warschau, Danzig och Breslau (i stället för Warszawa, Gdansk och Wroclaw) bara för att stödja den tyska minoriteten i Polen. Helt otänkbart. Eller att man på finska plötsligt skulle börja använda Helsingfors, Åbo och Tammerfors.. logiken haltar.

Men Mona Sahlin vet kanske inte bättre.

Ett par samiska begrepp finns i svenskan, bl.a. jokk och pulka. Se här:
http://www.ordbruket.com/webcross/artiklar/pulka.htm

http://www.sametinget.se/sametinget/view.cfm?oid=1149&sat=no

Diskussionstråd:
http://forum.skalman.nu/viewtopic.php?t=16075

Erik / vars farfars farfar visserligen hette Hans


[Edited at 2004-12-07 11:28]


 
Lisa Frideborg Eddy (X)
Lisa Frideborg Eddy (X)
United Kingdom
Local time: 19:22
English to Swedish
+ ...
romska, ska det naturligtvis vara ;) Dec 7, 2004

och jag håller helt och hållet med om att logiken haltar, men jag tycker ändå att det är hedervärt att visa stöd för våra minoritetsbefolkningar

tack för upplysning om de samiska låneorden

Lisa, som har samiskt påbrå


 
Sven Petersson
Sven Petersson  Identity Verified
Sweden
Local time: 20:22
English to Swedish
+ ...
Ursprunglig betydelse Dec 7, 2004

Den ursprungliga betydelsen av "tjej" var "dotter" (se http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=1815&a=261162), så man borde i princip kunna använda det åldersoberoende.

Får mig att tänka på afrikaans som har samma ord för "flicka" som för "dotter". Rätt logiskt om man tänker efter!


 
Catherine Brix
Catherine Brix
Local time: 20:22
Swedish to English
+ ...
Nej, usch! Dec 7, 2004

Jag uppskattar inte tendensen att nervärdera kvinnor genom att kalla de tjejer. Man kallar inte statsministern för grabben, finns inget ursäkt för att kalla en kvinnlig minister eller kvinnlig VD för tjej. Nedlåtande och förnedrande. Och Mona Sahlin är väl inte regerings mest välutbildad, språkkunning representant - kan inte glömma hennes "de får gilla läget" kommentar om invandrare. Det som kommer ur hennes mun låter mest billigt och simpelt.

Kvinna är ett vackert
... See more
Jag uppskattar inte tendensen att nervärdera kvinnor genom att kalla de tjejer. Man kallar inte statsministern för grabben, finns inget ursäkt för att kalla en kvinnlig minister eller kvinnlig VD för tjej. Nedlåtande och förnedrande. Och Mona Sahlin är väl inte regerings mest välutbildad, språkkunning representant - kan inte glömma hennes "de får gilla läget" kommentar om invandrare. Det som kommer ur hennes mun låter mest billigt och simpelt.

Kvinna är ett vackert ord som representerar en person av kvinnlig kön som är av samma värde som en person av manlig kön.
Kvinna är en vuxen person, en ung kvinna är en tonåring, en tjej är ett barn. Tjejer skall uppfostras till att ta lika mycket plats och kräva lika mycket respekt som pojkar. Tjejer skall uppfostras till kvinnor. Kvinnor bör inte acceptera att kallas för tjejer. Mina väninnor och jag är kvinnor, även när vi har gummistövlarna och jeans på oss och kastar pinnar till hundarna eller rullar i snön och har snöbollskrig med barnen. För det är just det som är speciellt med kvinnor - vi kan och gör allt - vi är kvinnor. Tjejer vill, kvinnor kan.
Collapse


 
Lisa Frideborg Eddy (X)
Lisa Frideborg Eddy (X)
United Kingdom
Local time: 19:22
English to Swedish
+ ...
Men vd:n som kallar sig själv 'tjej'... är det självförnedring? Dec 7, 2004

Kan det inte få vara en smaksak?

Menar du att det är OK för sekreteraren att kallas för tjej, men inte för den kvinnliga ministern... eller har jag missförstått? Och vad tänker du om alla dessa kvinnor/tjejer på ledningsnivå i samhället som faktiskt kallar sig själva för tjejer?

[quote]Mary Brix wrote:

Jag uppskattar inte tendensen att nervärdera kvinnor genom att kalla de tjejer. Man kallar inte statsministern för grabben, finns inget ursäkt för att kalla en kvinnlig minister eller kvinnlig VD för tjej. Nedlåtande och förnedrande.

----------------------------------------------------
Själv är jag neutral. Jag har aldrig behövt kalla mig själv för varken det ena eller det andra när jag presenterar mig (mitt namn är entydigt feminint, så jag slipper undan), och jag blir inte förolämpad om någon kallar mig för tjej -- det krävs betydligt mer än så

Jag tror ärligt talat inte att det har något som helst med utbildningsnivå att göra, men jag kan ha fel. Inte heller kan jag komma på om det skulle göra någon skillnad beroende på var i landet man bor. Själv växte jag upp i innerstaden (Stockholm), men jag har också tillbringat många år i norrförort och alla mina skollov i Norrland.

Är det någon annan som har svårt att förstå hur 'tjej' skulle kunna vara ett sätt att nedvärdera en person, eller är det bara jag?

Lisa


 
Clare Barnes
Clare Barnes  Identity Verified
Sweden
Local time: 20:22
Swedish to English
+ ...
var går gränsen? Dec 7, 2004

Det här var intressant! Om tjej är ett sätt nedvärderar kvinnor beror på vem som säger det, tycker jag. Att bli kallad en "duktig tjej" av en man som är 20 år äldre än mig är nedlåtande (och minst sagt irriterande), men att jag jobbar i en "tjejgäng" som har kul ihop är någonting helt annat. (Kanske tjejer har kul och kvinnor jobbar...?)

Jag är nu 31 och har mest svårt med hur jag beskriver mig själv till andra - är jag tjej eller kvinna? Jag har vänner som är 6
... See more
Det här var intressant! Om tjej är ett sätt nedvärderar kvinnor beror på vem som säger det, tycker jag. Att bli kallad en "duktig tjej" av en man som är 20 år äldre än mig är nedlåtande (och minst sagt irriterande), men att jag jobbar i en "tjejgäng" som har kul ihop är någonting helt annat. (Kanske tjejer har kul och kvinnor jobbar...?)

Jag är nu 31 och har mest svårt med hur jag beskriver mig själv till andra - är jag tjej eller kvinna? Jag har vänner som är 60 och pratar om deras tjejgäng... men ibland så vill man vara en kvinna och inte en tjej. Kan man vara "tjej" och har barn, eller blir man då kvinna?

På tal om Mona Sahlin, vad tycker ni om hennes artikel om ordet "svartskalle"? Hennes tes var att ordet har blivit som "nigger" dvs ett sätt att visa tillhörighet mellan invandrare (i det här fallet). Själv ser jag ut som svensk, men har ingen svårigheter med att kalla mig själv svartskalle, speciellt när jag konfronteras med en racistisk uttalande - och då känns det verkligen att det är vi mot dom. (Invandraridentitetn är nog mycket mer en Malmö och Rinkeby).

Tyvärr vet jag inte vart artikeln tog vägen... (hoppas att jag minns rätt om det här nu!).
Collapse


 
Mats Wiman
Mats Wiman  Identity Verified
Sweden
Local time: 20:22
Member (2000)
German to Swedish
+ ...
In memoriam
Kvinna är en tjej som mognat Dec 7, 2004

enligt min mans-chauvinistiska tolkning.

Mona Sahlin är just en tjej och det tror jag är just hennes Achilles-häl.

Mitt intryck är att de som använder 'tjej' om sig själva just vill betona att de är unga och singel.

'Tjejmiddag' uttrycker just ett slags återfall i den livsperiod då man kallar sig tjej.

Ett antal gubbar som firar jubileum kan likaledes mycket väl tala om 'grabbmiddag'. Jag har själv organiserat en sådan.


 
Catherine Brix
Catherine Brix
Local time: 20:22
Swedish to English
+ ...
Håller med Clare till en viss grad Dec 7, 2004

Det spelar naturligtvis roll vem som kallar en tjej och i vilket sammanhang. Mitt yrkesbakgrund är från mansdominerade företag där jag började som sekreterare och vidareutbildade mig så jag kom att jobba som internationell marknadsförare och har haft personalansvar. Det var konstant "du tjejen" eller, "jo visst minns jag dig, du är tjejen som...." eller "nu ska vi låta den lilla tjejen komma till tals..." (Och detta är män med universitetsutbildningar under bältet som arbetar på le... See more
Det spelar naturligtvis roll vem som kallar en tjej och i vilket sammanhang. Mitt yrkesbakgrund är från mansdominerade företag där jag började som sekreterare och vidareutbildade mig så jag kom att jobba som internationell marknadsförare och har haft personalansvar. Det var konstant "du tjejen" eller, "jo visst minns jag dig, du är tjejen som...." eller "nu ska vi låta den lilla tjejen komma till tals..." (Och detta är män med universitetsutbildningar under bältet som arbetar på ledande IT företag i Sverige, åldrar 35-65.) Det finns inget gulligt, rart eller välmenande i detta, det är enbart ett sätt att hålla folk (dvs kvinnor som kan, kvinnor som är duktiga och kvinnor som gör karriär)"på plats". Det är ett sätt att degradera och kvinnor gör sig själva en björntjänst om de anammar detta beteende och tror att det på något sätt nollställer skadan. Det gör det inte.

På samma sätt som jag tycker Mona Sahlin är ute och cycklar om hon tror att "svartskalle" inte är så farligt och att det vissar en "tillhörighet" bland invandrare som ibland själva använder benämningen. Jag kan sympatisera med dig Clare när du säger att du självmant sållar dig till gruppen "svartskallar" när du hör rasistiska kommentarer. Det kan jag erkänna att jag oxå gör -
men både du och jag måste vara ärliga - vi är den sortens invandrare som ingen betraktar som invandrare för vi är vita britter eller amerikaner och därmed "godkända". Du och jag kämpar måhända mot löjliga fördommar och förutfattade meningen som finns men vi behöver inte bära samma bördan som en muslimsk kvinna från Irak, eller en kvinna från ett sydeuropeisk land, eller en svart afrikansk kvinna, eller en asiatisk kvinna....
Så vi kan unna oss lyxen att kalla oss själva utlänningar, invandrare, svartskallar och vara stolta över att vi har emigrerat och klarar oss - det är lättare för oss att integreras i det svenska samhället. Men vi är inte svartskallar, och vi kan inte riktigt förstå vad de invandrare som skällsordet syftar till har genomlidit på sin väg till Sverige eller under sin vistelse i Sverige, årslånga väntan på besked från migrationsverket, år utan arbete, förakt och fördomar. Det lustiga är att dessa människor, dessa "svartskallar" oftast känner en större glädje över att få bo i Sverige än vi "frivilliga svartskallar".

Och det är kanske där kruxet ligger med ordet tjej vs kvinna. Vill en kvinna kalla sig tjej så ska hon göra det för att hon vill, inte för att hon känner att hon inte räcker högre, för att någon har hållit henne på plats och lärt henne att hon är en tjej, inte en kvinna. En kvinnlig sekreterare som har hela yrkeslivet kallats tjej av männen i hennes omgivning kanske betraktar sig som tjej, inte en kvinna, för att hon har uppfostrats till detta på jobbet. Det gör det inte rätt. Detta påverkar en självbild. Hör själv, "Jag är en kvinna" eller "Jag är en tjej". Känn efter hur du känner efter varje mening. Det finns kraft i ordet KVINNA. Ordet kvinna kommenderar respekt, det gör inte ordet tjej. Jag tycker att median skall referera till kvinnor som kvinnor, inte tjejer. Kvinnor har kommit långt under 1900-talet, men vi har långt kvar. Och jag tror att kvinnor behöver stödja varandra med att sätta gränser för vad som är acceptabelt - på samma sätt Clare som du sätter stopp för rasistiska kommentarer. Ja, så tycker jag
Collapse


 
Ricardo Naidich
Ricardo Naidich  Identity Verified
Local time: 15:22
Swedish to Spanish
+ ...
Apropå tjejer Dec 7, 2004

Okej, okej! En kvinna är en tjej som mognat. Eller också är alla kvinnor
"tjejer". Men jag undrar nu om jag fortfarande är en kille..

Hälsningar

Ricardo Naidich
51 år gammal
www.cultura-sueca.com.ar


 
Johanna Holmberg (X)
Johanna Holmberg (X)  Identity Verified
Local time: 20:22
English to Swedish
+ ...
tjejer och killar och gubbar och annat Dec 9, 2004

Du kan nog välja själv, Ricardo. Min pappa har sedan början av 80-talet (när han var drygt 40) tills han gick i pension förra året alltid kallat övriga docenter och professorer på Fysikum för ”killarna på jobbet”. Hans båda bästa vänner är ca 15 år äldre, och dem har han alltid kallat för "gubbarna" och åkt på "gubbresor" med. Mamma har i alla år umgåtts med "tjejerna i stickjuntan". Min 28-åriga lillasyster har däremot inga tjejkompisar alls längre - men enormt mång... See more
Du kan nog välja själv, Ricardo. Min pappa har sedan början av 80-talet (när han var drygt 40) tills han gick i pension förra året alltid kallat övriga docenter och professorer på Fysikum för ”killarna på jobbet”. Hans båda bästa vänner är ca 15 år äldre, och dem har han alltid kallat för "gubbarna" och åkt på "gubbresor" med. Mamma har i alla år umgåtts med "tjejerna i stickjuntan". Min 28-åriga lillasyster har däremot inga tjejkompisar alls längre - men enormt många ”väninnor”. Min sambo är en kille som i likhet med många av sina generationskamrater nyss ”fyllt gubbe” (dvs. 40). Och härom året var jag på ”tantfest” (också 40), fast där var det nog mest tjejer…Collapse


 
Erik Hansson
Erik Hansson  Identity Verified
Germany
Swedish
+ ...
TOPIC STARTER
När en kvinna blir en tjej Dec 9, 2004

Ur mitt kanske lite mullig mansgrisdoftande perspektiv använder jag endast tjej för 'yngre' kvinnliga individer, men givetvis är åldersgränsen mycket flytande. Någonstans vid 25-30-års-snåret går min personliga gräns.

Konstigt nog verkar många personer av det kvinnliga könet (jag skriver så, för att inte stöta mig med någon..) kalla sig själva för tjejer, sinsemellan, dom går på tjejgympa, har tjejm
... See more
Ur mitt kanske lite mullig mansgrisdoftande perspektiv använder jag endast tjej för 'yngre' kvinnliga individer, men givetvis är åldersgränsen mycket flytande. Någonstans vid 25-30-års-snåret går min personliga gräns.

Konstigt nog verkar många personer av det kvinnliga könet (jag skriver så, för att inte stöta mig med någon..) kalla sig själva för tjejer, sinsemellan, dom går på tjejgympa, har tjejmiddag osv., men nåde den manlige varelse, kanske lite äldre, som säger tjej Han får det minsann inte lätt. Men givetvis är det tonfallet och situationen som avgör hur det uppfattas av en feminin varelse.

Kan det vara en from önskan om att framstå som yngre än vad man verkligen är? Kontaktannonserna vimlar av annonser av typ "Är en 62-årig trevlig tjej som söker en rökfri kille i passande ålder". Ser milt sagt en aning löjligt ut, som att man inte kan acceptera att människan har olika livsfaser och att man åldras.

Eller är det helt enkelt en fråga om dialekt? Det är inte alla som genast hajar tugget som Mona Sahlin brukar fabricera. Ni kvinnor som kallar er för tjejer, hur länge är man tjej? Hela livet ut? Tänk er på ålderdomshemmet: "Hos oss bor 45 tjejer mellan 70 och 95 år och 37 killar mellan 72 och 90 år".

Erik
Collapse


 
Lisa Frideborg Eddy (X)
Lisa Frideborg Eddy (X)
United Kingdom
Local time: 19:22
English to Swedish
+ ...
Vad kallar ni er för, killar/grabbar/män/gubbar? m.m. Dec 9, 2004

Jag kallar mig själv för varken det ena eller det andra. Precis som Johannas syster brukar jag kalla mina kvinnliga vänner för väninnor... När använder man någonsin uttrycket "jag är en tjej/kvinna", utom när man sätter ut en kontaktannons? Och inte ens då är det nödvändigt att sätta etikett på sig själv om man har en smula fantasi.

"56-årig konstnärinna söker livspartner..." t.ex.

Håller med Erik om att det känns befängt om att prata om innevån
... See more
Jag kallar mig själv för varken det ena eller det andra. Precis som Johannas syster brukar jag kalla mina kvinnliga vänner för väninnor... När använder man någonsin uttrycket "jag är en tjej/kvinna", utom när man sätter ut en kontaktannons? Och inte ens då är det nödvändigt att sätta etikett på sig själv om man har en smula fantasi.

"56-årig konstnärinna söker livspartner..." t.ex.

Håller med Erik om att det känns befängt om att prata om innevånarna på ålderdomshemmet som tjejer och killar... men var går gränsen? De flesta av mina manliga bekanta är i 30-årsåldern och dem kallar jag fortfarande för killkompisar av okänd anledning. Kommer de fortfarande att vara mina killkompisar när vi är 80? De kanske börjar bli förolämpade när de passerar gubbstrecket (40?)... Fast är det bättre att bli kallad för gubbe än kille?

Själv blir jag i alla fall hellre kallad tjej än käring. Käring (kär-ing) ser så rart ut när man skriver det, men det låter sällan sympatiskt.

Mamman till sin 5-åriga dotter: "Ge pengarna till tanten/flickan i kassan".

När blir man tant? Och är det någon som är under 50 som har blivit kallad för damen?

Så, mina herrar och damer... varför ska det vara så himla krångligt?!

Lisa

[Edited at 2004-12-09 16:23]

[Edited at 2004-12-09 16:24]
Collapse


 
Pages in topic:   [1 2] >


To report site rules violations or get help, contact a site moderator:

Moderator(s) of this forum
Anna Herbst[Call to this topic]

You can also contact site staff by submitting a support request »

Intressant artikel om "tjej" / "kvinna" - om språkets förändring







Trados Studio 2022 Freelance
The leading translation software used by over 270,000 translators.

Designed with your feedback in mind, Trados Studio 2022 delivers an unrivalled, powerful desktop and cloud solution, empowering you to work in the most efficient and cost-effective way.

More info »
Trados Business Manager Lite
Create customer quotes and invoices from within Trados Studio

Trados Business Manager Lite helps to simplify and speed up some of the daily tasks, such as invoicing and reporting, associated with running your freelance translation business.

More info »