Hjälp! "Förenklat bokslut" och blankett NE, och jag förstår ingenting!
Thread poster: JaneD
JaneD
JaneD  Identity Verified
Sweden
Local time: 22:19
Member (2009)
Swedish to English
+ ...
Apr 22, 2013

Hej alla,

Det är nu första gång som jag deklarera som eget företagare i Sverige. Jag har förlängt räkenskapsår fr o m juli 2011. Jag trodde att jag förstod vad jag ska göra, men nu när jag tittar på de blanketter igen gör jag inte. Till exempel, vad skriver jag på "Kassa"? Jag har aldrig haft ett eget affärskonto så jag började inte med ett visst belopp för verksamheten.

Jag översätter aldrig finansiella dokument eftersom jag hatar allt det här, men
... See more
Hej alla,

Det är nu första gång som jag deklarera som eget företagare i Sverige. Jag har förlängt räkenskapsår fr o m juli 2011. Jag trodde att jag förstod vad jag ska göra, men nu när jag tittar på de blanketter igen gör jag inte. Till exempel, vad skriver jag på "Kassa"? Jag har aldrig haft ett eget affärskonto så jag började inte med ett visst belopp för verksamheten.

Jag översätter aldrig finansiella dokument eftersom jag hatar allt det här, men nu behöver jag verkligen förstå!

Finns det någon som kan hjälpa mig med detta? Jag börde säga att jag vistas utomlands just nu, annars skulle jag ha besökt en revisor hemma. Men i alla fall jag tror att, med tänke på moms inom EU och moms inom Sverige osv., kanske är det bäst att fråga mina kollegor som är insätt i saken!

Tack på förhand.

Jane
Collapse


 
Tania McConaghy
Tania McConaghy  Identity Verified
Sweden
Local time: 22:19
Member (2009)
Swedish to English
+ ...
fråga Skatteverket! Apr 22, 2013

Hej Jane,
Jag har alltid fått bra hjälp från Skatteverket. Man kan mejla eller ringa dit, och jag har haft turen att prata med lugna snälla människor som pedogogiskt förklarar det hela och svarar på alla konstiga frågor jag har. Eftersom du inte är i Sverige nu kanske det är bäst att mejla.
Annars finns t.ex. http://www.nyforetagarcentrum.com/ eller kanske din hemkommun har någo
... See more
Hej Jane,
Jag har alltid fått bra hjälp från Skatteverket. Man kan mejla eller ringa dit, och jag har haft turen att prata med lugna snälla människor som pedogogiskt förklarar det hela och svarar på alla konstiga frågor jag har. Eftersom du inte är i Sverige nu kanske det är bäst att mejla.
Annars finns t.ex. http://www.nyforetagarcentrum.com/ eller kanske din hemkommun har något näringslivskontor eller dylikt där man kan få lite hjälp.
Själv har jag inget vettigt att säga om själva deklarationen, det är inte min starka sida.
hälsningar Tania
Collapse


 
JaneD
JaneD  Identity Verified
Sweden
Local time: 22:19
Member (2009)
Swedish to English
+ ...
TOPIC STARTER
Precis! Apr 23, 2013

Tania Samuelsson wrote:

Själv har jag inget vettigt att säga om själva deklarationen, det är inte min starka sida.
hälsningar Tania


Jag tror att om vi var bra med ekonomi osv skulle vi vara revisor, inte översättare. Det är ord som gäller för oss, inte siffror!


 
Norskpro
Norskpro
Norway
Local time: 22:19
Member
English to Norwegian
+ ...
Hjälp finns Apr 23, 2013

Det finns en broschyr, Dags att deklarera, som man brukar få med skatteblanketterna. Där står en förklaring punkt för punkt. Jag håller med Tanja att också Skatteverket kan hjälpa dig.

 
Joakim Braun
Joakim Braun  Identity Verified
Sweden
Local time: 22:19
German to Swedish
+ ...
Läs Apr 23, 2013

Om vi var bra på ekonomi skulle vi översätta ekonomisk text...

Ja, årsbokslutet är en obehaglig överraskning för den som är van vid det gamla systemet och ska göra det första gången. Rekommenderar att du läser igenom Skatteverkets broschyrer för företagsdeklaration från pärm till pärm. De tjocka luntorna. Och köp en deklarationshandbok från t ex Björn Lundén. Om du då fortfarande inte förstår vad "kassa" är måste du anlita en revisor. Du kan inte begära at
... See more
Om vi var bra på ekonomi skulle vi översätta ekonomisk text...

Ja, årsbokslutet är en obehaglig överraskning för den som är van vid det gamla systemet och ska göra det första gången. Rekommenderar att du läser igenom Skatteverkets broschyrer för företagsdeklaration från pärm till pärm. De tjocka luntorna. Och köp en deklarationshandbok från t ex Björn Lundén. Om du då fortfarande inte förstår vad "kassa" är måste du anlita en revisor. Du kan inte begära att SKV förklarar hur du gör ett årsbokslut, det är inte gjort i en handvändning och du kommer inte att få den kunskap du behöver genom att sitta en stund i telefon. Om du aldrig gjort ett årsbokslut förut och har noll redovisningskunskaper tar det flera dagar att sätta sig in i hur det går till.

[Bearbeitet am 2013-04-23 09:06 GMT]
Collapse


 


To report site rules violations or get help, contact a site moderator:

Moderator(s) of this forum
Anna Herbst[Call to this topic]

You can also contact site staff by submitting a support request »

Hjälp! "Förenklat bokslut" och blankett NE, och jag förstår ingenting!







Anycount & Translation Office 3000
Translation Office 3000

Translation Office 3000 is an advanced accounting tool for freelance translators and small agencies. TO3000 easily and seamlessly integrates with the business life of professional freelance translators.

More info »
Protemos translation business management system
Create your account in minutes, and start working! 3-month trial for agencies, and free for freelancers!

The system lets you keep client/vendor database, with contacts and rates, manage projects and assign jobs to vendors, issue invoices, track payments, store and manage project files, generate business reports on turnover profit per client/manager etc.

More info »