Notebook med tyskt tangentbord
Thread poster: Holger Gremminger
Holger Gremminger
Holger Gremminger
Local time: 08:43
German to Swedish
+ ...
Sep 5, 2004

Hej!
Nu kommer vissa att skratta och säga "skyll dig själv": jag använder en notebook med tyskt tangentbord.

Nu har jag en stor översättning att göra i Excel. När jag trycker Alt+Fn för att komma åt "å" via sifferblocket så visas och infogas alltid förslag på text från föregående Excel-celler. Löjligt jobbigt att jobba så. Har ni stött på dessa svårigheter någon gång? Kan man underlätta arbetet på något sätt eller måste jag köpa ett externt sifferb
... See more
Hej!
Nu kommer vissa att skratta och säga "skyll dig själv": jag använder en notebook med tyskt tangentbord.

Nu har jag en stor översättning att göra i Excel. När jag trycker Alt+Fn för att komma åt "å" via sifferblocket så visas och infogas alltid förslag på text från föregående Excel-celler. Löjligt jobbigt att jobba så. Har ni stött på dessa svårigheter någon gång? Kan man underlätta arbetet på något sätt eller måste jag köpa ett externt sifferblock?
Eller kan jag ändra inställningar i Excel?

Hälsningar
Holger
Collapse


 
Hans-Bertil Karlsson (X)
Hans-Bertil Karlsson (X)
Sweden
Local time: 08:43
Norwegian to Swedish
+ ...
In memoriam
Löst sifferbord rekommenderas Sep 5, 2004

Nog skulle jag råda dig att köpa ett löst sifferbord. Jag köpte ett sådant (USB) för en tid sedan, och det var min bästa investering för laptopen hittills

Framförallt fungerar den ju mycket bra ihop med Trados, och den innehåller också en liten USB-hub, som gör att jag kan ha musen och mobilen ansluten samtidigt.

Hans B


 
Mats Wiman
Mats Wiman  Identity Verified
Sweden
Local time: 08:43
Member (2000)
German to Swedish
+ ...
In memoriam
Köp ett svensk tangentbord hos Sverigeimportören! Sep 5, 2004

Men i väntan på det borde du kunna operera bort Excelkommandot via Anpassa eller på annat sätt.

Snabb lösning: Externt nummertangentbord
Långsammare : se ovan
Alternativ : Cut-and-past:a kolumnerna till Word-tabell och ordna ALT+a = å via INFOGA mm i samma stil


 
Erik Hansson
Erik Hansson  Identity Verified
Germany
Swedish
+ ...
Systemsteuerung -> Skifta tangentbordets språk Sep 5, 2004

Hej Holger,

vet inte om detta funkar, men det är kanske värt ett försök:

Start -> Systemsteuerung -> Regions- und Sprachoptionen -> Flik "Sprachen" -> Details

Visserligen skiftar då y/z, och det kan vara lite jobbigt i början, men i alla fall borde problemet med "å" o.dyl. som du beskrev vara ur världen.

För övrigt instämmer jag med övriga talare

Bästa h
... See more
Hej Holger,

vet inte om detta funkar, men det är kanske värt ett försök:

Start -> Systemsteuerung -> Regions- und Sprachoptionen -> Flik "Sprachen" -> Details

Visserligen skiftar då y/z, och det kan vara lite jobbigt i början, men i alla fall borde problemet med "å" o.dyl. som du beskrev vara ur världen.

För övrigt instämmer jag med övriga talare

Bästa hälsningar,
Erik

**********************************
Erik Hansson
Technical translator DE-SV
Hansson Übersetzungen GmbH
Am Birkenwäldchen 38
D-01900 Bretnig-Hauswalde, Germany
Phone +49 - 3 59 52 - 321 07
Fax +49 - 3 59 52 - 322 02
E-Mail [email protected]
Internet www.hansson.de
Internet www.technical-translators.net
ProZ profile http://www.proz.com/pro/21654
***********************************
Collapse


 
Klas Törnquist
Klas Törnquist
Local time: 08:43
English to Swedish
+ ...
Använd ett makro Sep 5, 2004

Holger Gremminger wrote:

Hej!
Nu kommer vissa att skratta och säga "skyll dig själv": jag använder en notebook med tyskt tangentbord.

Nu har jag en stor översättning att göra i Excel. När jag trycker Alt+Fn för att komma åt "å" via sifferblocket så visas och infogas alltid förslag på text från föregående Excel-celler. Löjligt jobbigt att jobba så. Har ni stött på dessa svårigheter någon gång? Kan man underlätta arbetet på något sätt eller måste jag köpa ett externt sifferblock?
Eller kan jag ändra inställningar i Excel?

Hälsningar
Holger


Du bör kunna spela in ett makro, som du kan anropa med Strg + lämplig tangent. När du spelar in makrot kan du t ex ange ASCII- eller ANSI-koden för å.
Jag har visserligen inte själv använt makron i Excel, men det borde funka som i Word (kan man hoppas).

En anna variant är att skriva in ett tecken, som du inte använder i kalkykarket, och sedan byta ut det globalt mot å.

Klas


 
Holger Gremminger
Holger Gremminger
Local time: 08:43
German to Swedish
+ ...
TOPIC STARTER
TACK! Sep 6, 2004

Tack allihopa!

Nu har jag förslag på alla varianter:

- makro eller söka/ersätta
- löst sifferblock
- byte av tangentbord
- ändra språk

Jag kör just nu med söka/ersätta. Jag knappar in t.ex. "xy" istället för å och byter ut det i hela dokumentet när jag avslutar arbetet för dagen.

Löst sifferblock eller byte av tangentbord är nästa alternativ som jag kommer att undersöka.

Byte av språk medför e
... See more
Tack allihopa!

Nu har jag förslag på alla varianter:

- makro eller söka/ersätta
- löst sifferblock
- byte av tangentbord
- ändra språk

Jag kör just nu med söka/ersätta. Jag knappar in t.ex. "xy" istället för å och byter ut det i hela dokumentet när jag avslutar arbetet för dagen.

Löst sifferblock eller byte av tangentbord är nästa alternativ som jag kommer att undersöka.

Byte av språk medför ett par förändringar som jag vill undvika:
För ett tag sedan hade jag tyska, svenska och ryska installerat. En viss tangentkombination utlöste byte av språk. Denna tangentkombination liknar den som man använder för att knappa in annat. Detta medförde att jag helt plötsligt knappade in ryska bokstäver istället för svenska. Och eftersom jag är en fyr-finger-skrivare och tittar på tangentbordet medan jag skriver kan ni ju räkna ut att jag ofta var tvungen att byta ut mycket text.

Hälsningar
Holger
Collapse


 
Holger Gremminger
Holger Gremminger
Local time: 08:43
German to Swedish
+ ...
TOPIC STARTER
Tack! Nov 17, 2004

Sisådärja, nu har jag köpt ett fint extra USB-tangentbord (HP). Det funkar klanderfritt! Plug-and-Pray, svensk inställning i XP och bara att köra på ...

http://www.inwarehouse.se/productDetail.aspx?Id=e736957&ReferId=3

Tack för era tips!

/Holger


 


To report site rules violations or get help, contact a site moderator:

Moderator(s) of this forum
Anna Herbst[Call to this topic]

You can also contact site staff by submitting a support request »

Notebook med tyskt tangentbord







Protemos translation business management system
Create your account in minutes, and start working! 3-month trial for agencies, and free for freelancers!

The system lets you keep client/vendor database, with contacts and rates, manage projects and assign jobs to vendors, issue invoices, track payments, store and manage project files, generate business reports on turnover profit per client/manager etc.

More info »
TM-Town
Manage your TMs and Terms ... and boost your translation business

Are you ready for something fresh in the industry? TM-Town is a unique new site for you -- the freelance translator -- to store, manage and share translation memories (TMs) and glossaries...and potentially meet new clients on the basis of your prior work.

More info »