Stor bokstav i början av en mening - alltid?
Thread poster: Thomas Johansson
Thomas Johansson
Thomas Johansson  Identity Verified
Peru
Local time: 20:27
English to Swedish
+ ...
Feb 4, 2013

Ska man använda stor bokstav i början av en mening om det första ordet är ett produktnamn som börjar med liten bokstav?

Vad tycker ni andra? Finns det någon regel?

Ta exempelvis namnet "phpBB3", som är ett namn på ett datorprogram.

Källmeningen är: "phpBB3 writes all the settings information to a configuration file."

Antag att meningen inträffar mitt inne i en paragraf och att vi vill behålla samma ordföljd.
Vilken av följa
... See more
Ska man använda stor bokstav i början av en mening om det första ordet är ett produktnamn som börjar med liten bokstav?

Vad tycker ni andra? Finns det någon regel?

Ta exempelvis namnet "phpBB3", som är ett namn på ett datorprogram.

Källmeningen är: "phpBB3 writes all the settings information to a configuration file."

Antag att meningen inträffar mitt inne i en paragraf och att vi vill behålla samma ordföljd.
Vilken av följande översättningar blir det då:

1. "phpBB3 skriver all inställningsinformation till en konfigurationsfil."

eller

2. "PhpBB3 skriver all inställningsinformation till en konfigurationsfil."

(Liten bokstav i 1, stor i 2.)

Thomas
Collapse


 
Kristian Andersson
Kristian Andersson  Identity Verified
Local time: 02:27
English to Swedish
Omskrivning Feb 4, 2013

Hej Thomas

Jag hade precis samma problem i en text. Det bästa är nog att försöka skriva om texten.

"I svenskan används versaler i början av en mening. Undantag är om meningen börjar med ett egennamn eller en förkortning som inleds med gemen bokstav, till exempel af Chapman eller pH-värde. I sådant fall rekommenderas skribenten att formulera om meningen."
... See more
Hej Thomas

Jag hade precis samma problem i en text. Det bästa är nog att försöka skriva om texten.

"I svenskan används versaler i början av en mening. Undantag är om meningen börjar med ett egennamn eller en förkortning som inleds med gemen bokstav, till exempel af Chapman eller pH-värde. I sådant fall rekommenderas skribenten att formulera om meningen."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Versalisering

Om du väljer att inte skriva om eller om det inte går/är lämpligt så är det liten bokstav som gäller!

MVH
Kristian

[Edited at 2013-02-04 07:03 GMT]
Collapse


 
Mats Wiman
Mats Wiman  Identity Verified
Sweden
Local time: 02:27
Member (2000)
German to Swedish
+ ...
In memoriam
Ej stor bokstav IMHO! Feb 4, 2013

Programmet heter ju phpBB3.

Du vill ju inte bli kallad för thomas eller hur?

mats (undantagsvis

[Edited at 2013-02-04 13:10 GMT]


 
Karin Hellbom
Karin Hellbom  Identity Verified
Italy
Local time: 02:27
Italian to Swedish
+ ...
Liten bokstav? Feb 4, 2013

Jag håller med dig Mats, det är bäst med liten bokstav. Men ännu bättre är väl att skriva om meningen och undvika att den inleds med förkortningen.

Men, i "Svenska skrivregler" står det: Stor bokstav används i början av mening. Detta gäller även när förkortningar som inleds med små bokstäver inleder en mening. Exempel: Cd:n var oläslig, E-posten fungerade inte.
Undantag: Förkortningar för måttbeteckningar (pH t.ex.)


 
Mats Wiman
Mats Wiman  Identity Verified
Sweden
Local time: 02:27
Member (2000)
German to Swedish
+ ...
In memoriam
Den heter CD Feb 4, 2013

Karin Hellbom wrote:
Detta gäller även när förkortningar som inleds med små bokstäver inleder en mening. Exempel: Cd:n var oläslig, E-posten fungerade inte.


Ursäkta min näsvishet men det heter inte cd eller Cd utan CD vilket kallas akronym och inte förkortning (som t.ex. eftr. (för efterträdare)).

Vanliga akronymer som ofta misshandlas: Vd istället för VD, Nato istf. NATO, Lo istf. LO
Sas istf. SAS, eu istf. EU, sek isttf.SEK etc.

Mats
www.sprakvakt.se
(just påbörjad)


 
Thomas Johansson
Thomas Johansson  Identity Verified
Peru
Local time: 20:27
English to Swedish
+ ...
TOPIC STARTER
ett par funderingar Feb 4, 2013

Jag tycker också det ska vara stora bokstäver för TV, CD, etc. fast Språkrådet rekommenderar av någon anledning små bokstäver där:

-------------
fråga
Skrivs pc, tv, cd, cd-rom och vvs så, eller skall de skrivas med versaler?
svar
Frekventa och etablerade förkortningar som inte är egennamn och som också används som egna självständiga ord bör skrivas med små bokstäver. Man skriver alltså cd eftersom man säger cd och inte compact disc när
... See more
Jag tycker också det ska vara stora bokstäver för TV, CD, etc. fast Språkrådet rekommenderar av någon anledning små bokstäver där:

-------------
fråga
Skrivs pc, tv, cd, cd-rom och vvs så, eller skall de skrivas med versaler?
svar
Frekventa och etablerade förkortningar som inte är egennamn och som också används som egna självständiga ord bör skrivas med små bokstäver. Man skriver alltså cd eftersom man säger cd och inte compact disc när man läser ut det. Likaså pc, tv, cd, cd-rom, hd-tv, vhs och vvs, precis som lp, mc, wc och vd.
(http://www.sprakradet.se/frågelådan)
-------------

Stor bokstav i början av varje mening tycker jag har en viktig funktionell roll (hjälper till att visa övergångarna mellan olika meningar när man läser) så det vore bra om man kan hålla den principen.

Omskrivning är inte alltid möjlig och jag tycker det verkar vara konstigt att man ska behöva skriva om meningar bara för en sån här formsak.

Undantagsreglerna från grundregeln (stor bokstav i början av varje mening) verkar vara lite oklara. Wikipedia ger undantag för både namn och förkortningar (inkl. måttbeteckningar) som börjar med liten bokstav medan "Svenska skrivregler" bara ger undantag specifikt för måttbeteckningar som börjar med liten bokstav. (Varför just måttbeteckningar, förresten?)

Jag lutar nog personligen mot att strunta i undantagsreglerna och alltid använda stor bokstav i början av varje mening.

För namn tror jag att det i princip inte bör vara relevant vad en viss namninnehavare (eller produkt- eller märkesägare) känner eller vill: i skrift ska namn behandlas enligt de skrivregler som finns för skrivsystemet i fråga. D.v.s. oavsett om jag vill att mitt namn ska skrivas si eller så (thomas eller Thomas) så ska det i svensk skrift alltid skrivas enligt de regler som råkar gälla för namn i svensk skrift.

Thomas

[Edited at 2013-02-04 19:42 GMT]
Collapse


 


To report site rules violations or get help, contact a site moderator:

Moderator(s) of this forum
Anna Herbst[Call to this topic]

You can also contact site staff by submitting a support request »

Stor bokstav i början av en mening - alltid?







CafeTran Espresso
You've never met a CAT tool this clever!

Translate faster & easier, using a sophisticated CAT tool built by a translator / developer. Accept jobs from clients who use Trados, MemoQ, Wordfast & major CAT tools. Download and start using CafeTran Espresso -- for free

Buy now! »
Trados Studio 2022 Freelance
The leading translation software used by over 270,000 translators.

Designed with your feedback in mind, Trados Studio 2022 delivers an unrivalled, powerful desktop and cloud solution, empowering you to work in the most efficient and cost-effective way.

More info »