Dator som direkt kostnad?
Thread poster: Oliver Dirs
Oliver Dirs
Oliver Dirs  Identity Verified
United Kingdom
Local time: 08:54
Swedish to English
+ ...
Nov 18, 2008

Hej. Jag sköter bokföring själv, och nu undrar jag över hur jag ska bokföra min nya bärbar dator. Vanligtvis, om datorn kostar över 5.000 kr ska man skriva ner den under flera år (3-5 år tror jag) eftersom den brukar ses som maskin/inventarier. Men man får drar av kostnad direkt istället om: man behöver en högpresterande dator i sitt job och/eller bärbardatorn slitas mer än vanilgt eftersom den används borta från kontoret.

Är det någon som har erfarenhet av detta/
... See more
Hej. Jag sköter bokföring själv, och nu undrar jag över hur jag ska bokföra min nya bärbar dator. Vanligtvis, om datorn kostar över 5.000 kr ska man skriva ner den under flera år (3-5 år tror jag) eftersom den brukar ses som maskin/inventarier. Men man får drar av kostnad direkt istället om: man behöver en högpresterande dator i sitt job och/eller bärbardatorn slitas mer än vanilgt eftersom den används borta från kontoret.

Är det någon som har erfarenhet av detta/har lyckats övertala Skatteverket att översättare behöver relativt nya datorer/att sina bärbara behöver ersättas oftare?

Tack!

Oliver
Collapse


 
Marie von Heijne
Marie von Heijne  Identity Verified
Sweden
Local time: 09:54
English to Swedish
bokföring mm Dec 18, 2008

Hej Oliver!

Jag var alldeles nyss och träffade representanter för Skatteverket och ställde samma fråga. De menade att om t ex en dator kostar mer än 5000 kr, kan kostnaden inte dras av direkt.

För egen del har jag varit tvungen att skaffa adsl, eftersom det bredband vi är anslutna till är alldeles för osäkert. Egentligen ska jag inte få dra av kostnaden för detta, enligt skatteverket, eftersom det anses normalt att ha någon form av internetanslutning till
... See more
Hej Oliver!

Jag var alldeles nyss och träffade representanter för Skatteverket och ställde samma fråga. De menade att om t ex en dator kostar mer än 5000 kr, kan kostnaden inte dras av direkt.

För egen del har jag varit tvungen att skaffa adsl, eftersom det bredband vi är anslutna till är alldeles för osäkert. Egentligen ska jag inte få dra av kostnaden för detta, enligt skatteverket, eftersom det anses normalt att ha någon form av internetanslutning till hushållet. Men, eftersom jag inte hade skaffat adsl annars, tyckte de att jag kunde pröva att göra ett avdrag och tydligt förklara mina skäl. Så kanske kan man pröva samma sak med en dator? Det viktiga var att man lämnade en tydlig förklaring, menade de.

Jag såg att du ställde en fråga om bokföringsprogram tidigare, dock utan att ha fått något svar. Jag har själv samma funderingar och undrar om du har kommit fram till något bra alternativ?

Hälsningar
Marie
Collapse


 
Oliver Dirs
Oliver Dirs  Identity Verified
United Kingdom
Local time: 08:54
Swedish to English
+ ...
TOPIC STARTER
bokföring mm. Dec 18, 2008

Tack för svaret Marie. Det hela med det där om datorer är att frågan är inte helt svart-vit. Enligt faktablad jag fick from Skvt är det tre faktorer som gäller om man får dra av dator kostnaden på en gång även när det kostar mer än 5000: 1) om det andvänds bara för "administrativt" arbete (det där är lite vagt när det gäller översättning) måste man skriva av den under flera år 2) om man behöver en högpresterande dator av senaste modell får man boka kostnaden på en gån... See more
Tack för svaret Marie. Det hela med det där om datorer är att frågan är inte helt svart-vit. Enligt faktablad jag fick from Skvt är det tre faktorer som gäller om man får dra av dator kostnaden på en gång även när det kostar mer än 5000: 1) om det andvänds bara för "administrativt" arbete (det där är lite vagt när det gäller översättning) måste man skriva av den under flera år 2) om man behöver en högpresterande dator av senaste modell får man boka kostnaden på en gång (också lite frågetecken för översättare) 3) om datorn (vanligtvis bärbar) slits när man resa runt med den får man dra av kostnaden på en gång (det där är också lite oklart för mig, eftersom jag kunde jobba hemma hela tiden, men vill helst jobba i stan osv då och då). Jag tänker chansa det med engångs kostnad, men som du säger i gränsfall ska man lämna förklaring. Jag har hört om översättare som har lyckats, men själv har inte pratat med någon...

När det gäller bredband, sa dem på infoträffen att det var nyligen en prövning där en journalist fick dra av hälften av kostnaden för sitt bredband. Så det är det jag tänker också göra.

Till bokföringsprogram jag ville ha det enklaste jag kunde hitta (men som kan hantera utomlands moms). Då använder jag BLA Start (från Björn Lundén - dem som gör affärsbökerna). Det funkar bra, man får gratis pdf versioner av bokföringsböker när man köper online tror jag (och dem behövs för att förstå hur allting gå till tycker jag), och supporten är bra - dem brukar svara på frågor med mail after bara några timmar. Man får massor med skräp mail om kurser etc., men det är bara att ta bort sitt namn från deras lista. Hoppas det hjälper.
Mvh,
Oliiver
Collapse


 


To report site rules violations or get help, contact a site moderator:

Moderator(s) of this forum
Anna Herbst[Call to this topic]

You can also contact site staff by submitting a support request »

Dator som direkt kostnad?







TM-Town
Manage your TMs and Terms ... and boost your translation business

Are you ready for something fresh in the industry? TM-Town is a unique new site for you -- the freelance translator -- to store, manage and share translation memories (TMs) and glossaries...and potentially meet new clients on the basis of your prior work.

More info »
Trados Business Manager Lite
Create customer quotes and invoices from within Trados Studio

Trados Business Manager Lite helps to simplify and speed up some of the daily tasks, such as invoicing and reporting, associated with running your freelance translation business.

More info »