Betaling fra USA - uten høye gebyrer? - Tips?
Thread poster: Nina Rose (X)
Nina Rose (X)
Nina Rose (X)  Identity Verified
Norway
Local time: 18:04
English to Norwegian
+ ...
Feb 9, 2008

Hei.
Jeg har en kunde i USA som betaler til meg over bank.
Jeg ser at banken min tar 100 kroner for dette pr. SWIFT transaksjon.
Det har vært små jobber, så lønna forsvinner ganske drastisk med disse gebyrene...

Har dere noen tips om en enkel og rimligere måte å få tilsendt penger på?


 
Bjørnar Magnussen
Bjørnar Magnussen  Identity Verified
Local time: 18:04
English to Norwegian
+ ...
PayPal Personal / Moneybookers Feb 10, 2008

nbrataas wrote:

Hei.
Jeg har en kunde i USA som betaler til meg over bank.
Jeg ser at banken min tar 100 kroner for dette pr. SWIFT transaksjon.
Det har vært små jobber, så lønna forsvinner ganske drastisk med disse gebyrene...

Har dere noen tips om en enkel og rimligere måte å få tilsendt penger på?


Jeg har irritert meg på det samme. Det virker som om den beste måten å få tilsent penger fra USA er å åpne en Moneybookers eller PayPal Personal-konto, og be kunden overføre penger til den fra sin tilsvarende konto. Det eneste du da må betale, er uttaksgebyr. For Moneybookers ligger dette på ca. 15 kroner. For PayPal er gebyret 5,50 NOK for uttak under 500 kroner, gratis for uttak over.

Selv om ikke den amerikanske kunden din har PayPal/Moneybookers-konto, vil vedkommende likevel kunne betale via kredittkort. Her er det stor forskjell på gebyrstrukturen:

* Moneybookers belaster kunden med et gebyr på 1,9 % for betaling med kredittkort.
* Har du PayPal Business eller Premier-konto, blir mottakeren (du) belastet med et variabelt gebyr i størrelsesordenen 1,9 - 3,4 %
* Har du PayPal Personal-konto, er gebyret 3,4 %. Dessuten vil du bare kunne ta i mot to betalinger i året. Hvis det blir betalt en tredje gang, vil du, for å kunne ta i mot pengene, bli tvunget til å endre kontoen din fra PayPal Personal til Business/Premier. Den store forskjellen mellom Personal og Business/Premier er at Personal lar deg motta overføringer fra andre PayPal-kontoer gratis, men Business/Premier belaster deg med 1,9 - 3,4 % for slike overføringer.

Mer informasjon om PayPal-gebyrene finner du her: https://www.paypal.com/us/cgi-bin/webscr?cmd=_display-fees-outside&countries=EU

Jeg lar kundene mine velge mellom alternativene under. Erfaringsmessig velger de fleste kundene fra USA, Japan og Storbritannia PayPal/Moneybookers mens Fastlands-Europa velger bankoverføring.

* Bank account transfer (you cover outgoing fees, I cover incoming fees)
* Transfer from a MoneyBooker account (you cover uploading fees, I cover withdrawal fees)
* Transfer from a PayPal account (you cover uploading fees, I cover withdrawal fees)
* Credit card payment through MoneyBooker (you cover uploading fees, I cover withdrawal fees)
* Credit card payment through PayPal (PayPal charge a high % fee of the money received through credit cards, please add a 2,5% contribution towards this fee, I cover other withdrawal fees)
* Check (please add a 5 euro / 8 dollar contribution towards the cashing fee)

[Edited at 2008-02-10 16:40]


 
Ivan Eikås Skjøstad
Ivan Eikås Skjøstad  Identity Verified
Norway
Local time: 18:04
Member (2002)
English to Norwegian
+ ...
Paypal... Feb 10, 2008

Jeg synes Paypal kun egner seg dersom en skal kjøpe en vare på ebay eller lignende.

Å betale 3,4 % av 10 000 (300 NOK) og samtidig få en latterlig kurs hører jo ikke hjemme noen steder. Paypal skummer virkelig fløten...

Moneybookers er et ganske godt alternativ. De tar ikke mange kronene for overføring, og har så langt gitt meg en akseptabel kurs.


 
Bjørnar Magnussen
Bjørnar Magnussen  Identity Verified
Local time: 18:04
English to Norwegian
+ ...
kurs... Feb 11, 2008

Ivan Eikås Skjøstad wrote:

Jeg synes Paypal kun egner seg dersom en skal kjøpe en vare på ebay eller lignende.

Å betale 3,4 % av 10 000 (300 NOK) og samtidig få en latterlig kurs hører jo ikke hjemme noen steder. Paypal skummer virkelig fløten...

Moneybookers er et ganske godt alternativ. De tar ikke mange kronene for overføring, og har så langt gitt meg en akseptabel kurs.



Du slipper gebyret så lenge du har en PayPal Personal-konto og kunden overfører fra en annen PayPal-konto.

Men godt poeng ang. kursen - her kommer Moneybookers bedre ut enn PayPal, samtidig er det en god del å spare på bankoverføring:

PayPal: If your transaction involves a currency conversion, it will be completed at a retail foreign exchange rate determined by PayPal, which is adjusted regularly based on market conditions. This exchange rate includes a 2.5% spread above the wholesale exchange rate at which PayPal obtains foreign currency, and the spread is retained by PayPal. (https://www.paypal.com/us/cgi-bin/webscr?cmd=_display-fees-outside&countries=EU)

Moneybookers: For transactions involving a currency conversion, we use the daily reference rates as published by the European Central Bank. However, 1.75% will be added to the interbank rate wherever there is an exchange of currency. (http://www.moneybookers.com/app/help.pl?s=fees)

Moneybookers gir deg ECBs referansekurser mens PayPal bare tilbyr "retail foreign exchange rate determined by PayPal". Ivan, har du noe formening om hvor stor forskjell dette utgjør i praksis?

Til sammenligning er midtkursen for NOK/EUR i skrivende stund 8,0133 og DNB har en kjøpskurs for sjekker/overføringer på 7,9983, dvs ca. et tillegg på bare 0,18 %.

Selv med et gebyr på 100 NOK lønner det seg derfor likevel med bankoverføring når du kommer opp i summer på flere tusen.




[Edited at 2008-02-11 17:35]


 
Nina Rose (X)
Nina Rose (X)  Identity Verified
Norway
Local time: 18:04
English to Norwegian
+ ...
TOPIC STARTER
Takk for svar. Bruker nå PayPal Mar 7, 2008

Takk for svar, om enn litt forvirrende og motstridende...
Men det betyr jo bare at det ikke er noen enkel løsning her...

Kunden ville gjerne ha noe annet enn bank de også, da det også var høye gebyrer for dem, gikk derfor over til PayPal, hvor jeg hadde en (nesten ubrukt) konto fra før.

Når det gjelder Moneybookers så holder jeg meg unna der foreløpig. Har lest så mye rart om dem her på forumet, og da holder jeg meg heller til noe kjent...


 


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


Betaling fra USA - uten høye gebyrer? - Tips?






Trados Studio 2022 Freelance
The leading translation software used by over 270,000 translators.

Designed with your feedback in mind, Trados Studio 2022 delivers an unrivalled, powerful desktop and cloud solution, empowering you to work in the most efficient and cost-effective way.

More info »
CafeTran Espresso
You've never met a CAT tool this clever!

Translate faster & easier, using a sophisticated CAT tool built by a translator / developer. Accept jobs from clients who use Trados, MemoQ, Wordfast & major CAT tools. Download and start using CafeTran Espresso -- for free

Buy now! »