Gratis Fakturaprogram
Thread poster: Ulrike Ehrle
Ulrike Ehrle
Ulrike Ehrle  Identity Verified
Norway
Local time: 13:59
Norwegian to German
+ ...
Sep 4, 2007

Er det noen som kan anbefale meg et gratis fakturaprogram? Har bare en liten bedrift, så det behøver ikke å være så avansert. Sjekket litt på nettet, men det fins antagelig flere slike programmer, så nå er jeg litt forvirret.

 
John Vikan
John Vikan  Identity Verified
Local time: 13:59
Danish to Norwegian
+ ...
Noen å velge mellom Sep 4, 2007

Jeg har prøvd noen,med varierende resultat.
* Et som er anbefalt flere steder, kommer fra bedriften Winvask, og finnes på http://www.fakturaprogram.no/
Det er både en gratisversjon, og en som koster penger. Leverandøren påstår at gratisversjonen skal fungere fint, men jeg opplevde at noe av funksjonaliteten forsvant etter en stund. Likevel var det fullt ut brukbart.
* Landbruksdata V
... See more
Jeg har prøvd noen,med varierende resultat.
* Et som er anbefalt flere steder, kommer fra bedriften Winvask, og finnes på http://www.fakturaprogram.no/
Det er både en gratisversjon, og en som koster penger. Leverandøren påstår at gratisversjonen skal fungere fint, men jeg opplevde at noe av funksjonaliteten forsvant etter en stund. Likevel var det fullt ut brukbart.
* Landbruksdata Voss AS har utviklet et gratisprogram som er enkelt, basert på en Excel-løsning, og egnet til andre typer virksomheter enn bare landbruk. Du finner mer info på
http://www.landbruksdata.no/GRATIS_faktura_bestill.htm
Det begynner å bli en stund siden jeg testet det, men mener å huske at det var meget enkelt og helt ok.
Collapse


 
Toralf Mjelde
Toralf Mjelde  Identity Verified
Local time: 04:59
Member (2007)
English to Norwegian
Takk for tipsene! Sep 5, 2007

John Vikan wrote:

Jeg har prøvd noen,med varierende resultat.
* Et som er anbefalt flere steder, kommer fra bedriften Winvask, og finnes på http://www.fakturaprogram.no/
Det er både en gratisversjon, og en som koster penger. Leverandøren påstår at gratisversjonen skal fungere fint, men jeg opplevde at noe av funksjonaliteten forsvant etter en stund. Likevel var det fullt ut brukbart.
* Landbruksdata Voss AS har utviklet et gratisprogram som er enkelt, basert på en Excel-løsning, og egnet til andre typer virksomheter enn bare landbruk. Du finner mer info på
http://www.landbruksdata.no/GRATIS_faktura_bestill.htm
Det begynner å bli en stund siden jeg testet det, men mener å huske at det var meget enkelt og helt ok.


 
John Vikan
John Vikan  Identity Verified
Local time: 13:59
Danish to Norwegian
+ ...
Ikke gratis Sep 5, 2007

For øvrig, hvis det er snakk om mange kunder i ulike land og ulik valuta, kan det være verdt å ta en titt på Translation Office 3000.
(http://www.translation3000.com/translators.html)
Det er ikke gratis, kanskje litt uoversiktlig i starten, men jeg synes det er nyttig.
Det både registrerer jobber, frister osv., og lager fakturaer i den aktuelle valutaen.


 
William [Bill] Gray
William [Bill] Gray  Identity Verified
Norway
Local time: 13:59
Member (2006)
English
+ ...
Hi Ulrikke! Sep 5, 2007

Ulrike Ehrle wrote:

Er det noen som kan anbefale meg et gratis fakturaprogram? Har bare en liten bedrift, så det behøver ikke å være så avansert. Sjekket litt på nettet, men det fins antagelig flere slike programmer, så nå er jeg litt forvirret.



John Vikan wrote:

Ikke gratis
For øvrig, hvis det er snakk om mange kunder i ulike land og ulik valuta, kan det være verdt å ta en titt på Translation Office 3000.
(http://www.translation3000.com/translators.html)



Jeg bruker Translation Office 3000, og det fungerer veldig bra for meg. Ofte har de spesielle tilbud, så ikke kjøp for raskt her! Programmet gjør mye mer en bare fakturering. Je bruker det å følge med hele prosessen: anbud, controll under oversetting, fakturering, purring.

Bill


 
Toralf Mjelde
Toralf Mjelde  Identity Verified
Local time: 04:59
Member (2007)
English to Norwegian
PractiCount and Quickbooks Sep 6, 2007

PractiCount and Invoice 3.1 and Quickbooks are other options, but they are not for free....

 
Hilde Granlund
Hilde Granlund  Identity Verified
Norway
Local time: 13:59
English to Norwegian
+ ...
Heller ikke gratis.. Sep 7, 2007

Jeg er jo helt grønn på dette, men har fått liste fra regnskapsføreren om hva som skal stå på fakturaene og hvordan de skal nummereres etc.
Begynte med "Invoice" malen i Word, med det ble jo fort bare kaos for stakkars meg. Det verste var jo at hver gang jeg tok fram fakturaen for å se på den, så endret datoen seg til dagens!
Jeg har kjøpt Instant Invoice fra EzySoft, som er veldig enkelt å bruke, og har et veldig greit system for å følge med på hva som er betalt og ik
... See more
Jeg er jo helt grønn på dette, men har fått liste fra regnskapsføreren om hva som skal stå på fakturaene og hvordan de skal nummereres etc.
Begynte med "Invoice" malen i Word, med det ble jo fort bare kaos for stakkars meg. Det verste var jo at hver gang jeg tok fram fakturaen for å se på den, så endret datoen seg til dagens!
Jeg har kjøpt Instant Invoice fra EzySoft, som er veldig enkelt å bruke, og har et veldig greit system for å følge med på hva som er betalt og ikke. (Gratis var det ikke, men verd pengene syns nå jeg)
Er egentlig fornøyd med dette, men titter litt på Translators Office Manager. Det hadde jo vært kjekt med noe som også holdt styr på prosjektene, men dette programmet synes jeg ser litt komplisert ut.
Collapse


 
Roald Toskedal
Roald Toskedal  Identity Verified
Norway
Local time: 13:59
English to Norwegian
+ ...
Hvorfor gratis? Sep 8, 2007

Hilde Granlund wrote:

Jeg er jo helt grønn på dette, men har fått liste fra regnskapsføreren om hva som skal stå på fakturaene og hvordan de skal nummereres etc.

...

Jeg har kjøpt Instant Invoice fra EzySoft, som er veldig enkelt å bruke, og har et veldig greit system for å følge med på hva som er betalt og ikke. (Gratis var det ikke, men verd pengene syns nå jeg)
Er egentlig fornøyd med dette, men titter litt på Translators Office Manager. Det hadde jo vært kjekt med noe som også holdt styr på prosjektene, men dette programmet synes jeg ser litt komplisert ut.


FWIW, så synes jeg ikke vi kan tillate oss å "spare på skillingen og la daleren gå"....

Vi må huske på at dette ikke er privatøkonomi, så den tiden vi bruker på å "kløne" med noe vi ikke kan, kunne vi heller ha brukt til fakturerbart arbeid.

Dette er jo helt klart avhengig av hvor mange oppdrag du har, hvor tett de kommer og hvor lenge du har tenkt å holde på med oversetting.

Jeg er kommet til at det er fornuftig å kjøpe seg gode tjenester og programmer, selv om de av og til koster skjorta!

Glem ikke at hver time du sitter og kløner, kunne du ha fakturert til 2-300 kr, eller drevet markedsføring og kanskje sikret deg jobber til si 10 ganger så mye som programmet koster.

Det dreier seg om å tenke helt annerledes enn når du skal styre familiebudsjettet, for der er inntekten fast, men som næringsdrivende må du hele tiden tenke på hva en investering kan bringe deg av nye inntekter - "Utgift til inntekts erhvervelse" het det i skattereglene i gamle dager, og det er akkurat det det er.

Joda, har du nettopp startet, og ikke ønsker å pådra deg gjeld, så kan det være 'nuftig å holde litt på skillingene - men ikke for mye!

Sats på at du selv få jobbe mest mulig med det du er virkelig god på, og la andre slite med det du ikke skjønner noe av...

Derfor mener jeg det er lite klokt å spare 3-400 kroner på å ikke kjøpe et godt fakturaprogram, i hvertfall hvis det fører til at du bruker 15-20 timer i uka på faktureringen.

Og ikke glem markedsføringen! Det er den du skal leve av!

Vennlig hilsen

Roald

(som i løpet av de siste 9 år har gjort de fleste av disse feilene...)


 
Lars Finsen
Lars Finsen
Local time: 13:59
English to Norwegian
+ ...
Veldig gratis... Sep 8, 2007

[quote]Hilde Granlund wrote:

>Jeg er jo helt grønn på dette, men har fått liste fra regnskapsføreren om hva som skal
>stå på fakturaene og hvordan de skal nummereres etc.

Mener du at det fins regler for hvordan fakturaene skal nummereres? Jeg har i alle år (iallfall siden 1994) brukt min egen nummerering, som består av en tobokstavkode for mitt eget firma + min egen tobokstavkode for kunden + de to siste sifrene i fakturaåret + et tosifra tall som angir hvor mange fakturaer jeg har sendt til denne kunden. Jeg liker dette godt og vil ikke forandre det med mindre noen truer med å slå meg i huet med noe som veier 16 tonn eller deromkring. Jeg bruker et internt jobbnummer etter samme system.

Fakturaer skriver jeg i MS Word etter en mal jeg lagde i 1994. Bruker ca. 5 minutter på hver faktura. Synes ikke det er for mye. De arkiveres fornuftig, slik at jeg ikke trenger å bruke mye tid hvert kvartal for å gjøre momsregnskapet. Det tar vel 15 minutter. Dataene jeg finner, bruker jeg til å legge inn i selvangivelsen, og det går greit og fort det også, så jeg synes ikke jeg trenger noe faktureringsprogram. Det er greit at det kan trekkes fra, men det koster noe allikevel, og jeg prøver å unngå unødige utgifter så langt jeg kan. Det er så mye annet å bruke penger på, noe av det unødig, men ikke alt...


 
Roald Toskedal
Roald Toskedal  Identity Verified
Norway
Local time: 13:59
English to Norwegian
+ ...
Det finnes regler... Sep 8, 2007

Lars Finsen wrote:

Mener du at det fins regler for hvordan fakturaene skal nummereres? Jeg har i alle år (iallfall siden 1994) brukt min egen nummerering, som består av en tobokstavkode for mitt eget firma + min egen tobokstavkode for kunden + de to siste sifrene i fakturaåret + et tosifra tall som angir hvor mange fakturaer jeg har sendt til denne kunden. Jeg liker dette godt og vil ikke forandre det med mindre noen truer med å slå meg i huet med noe som veier 16 tonn eller deromkring. Jeg bruker et internt jobbnummer etter samme system.
...

Dataene jeg finner, bruker jeg til å legge inn i selvangivelsen, og det går greit og fort det også, så jeg synes ikke jeg trenger noe faktureringsprogram. Det er greit at det kan trekkes fra, men det koster noe allikevel, og jeg prøver å unngå unødige utgifter så langt jeg kan. Det er så mye annet å bruke penger på, noe av det unødig, men ikke alt...


Jo, det finnes regler - noe jeg fikk smertelig oppleve for et par år siden...

Reglene sier faktisk at du skal ha et program som tildeler en fortløpende nummerserie på alle fakturaer, og du skal ikke ha mulighet til å lage "hull" i denne. Ev. KAN du bruke forhåndsnummererte formularer hvis du er av dem som ikke stoler på annet enn skrivemaskin og snailmail...)

Selv bruker vi TO3000, et meget godt, fleksibelt og oversiktlig program, med innebygde rutiner for jobboppfølging og purring. Og kommer du i den situasjonen at du har mer enn si to jobber per uke, bør du absolutt ha en form for oppfølging, ellers blir det snart rot i systemet. Vi ligger på ca. 2 jobber per dag, og vi hadde bare ikke klart oss uten!

Nå tillater faktisk TO3000 at vi endrer på fakturanummeret, men regnskapsføreren mente at det var greit nok, bare vi passet på å bruke numrene fortløpende.

Så jo, det finnes nok regler, men så lenge du holder deg langt unna hvitvasking av penger, tror jeg ikke du har mye å frykte ved et ev. bokettersyn! Du får sannsynligvis bare beskjed om at du må bruke en fortløpende mummerserie, og så er det greit.

Men pass på å føre på kundens VAT-nummer (i Europa) - det er også et krav.

Og selvfølgelig må ditt eget org.nummer (ev. MVA-nummer)også stå på fakturaen!

Så konklusjonen er nok at du EGENTLIG ikke har lov til å bruke Word, men har du et system med god orden, finnes det nok tilgivelse å få...

MVH

Roald


 


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


Gratis Fakturaprogram






Trados Business Manager Lite
Create customer quotes and invoices from within Trados Studio

Trados Business Manager Lite helps to simplify and speed up some of the daily tasks, such as invoicing and reporting, associated with running your freelance translation business.

More info »
Protemos translation business management system
Create your account in minutes, and start working! 3-month trial for agencies, and free for freelancers!

The system lets you keep client/vendor database, with contacts and rates, manage projects and assign jobs to vendors, issue invoices, track payments, store and manage project files, generate business reports on turnover profit per client/manager etc.

More info »