Foretaksnavn som krasjer
Thread poster: Liss Myrås (X)
Liss Myrås (X)
Liss Myrås (X)  Identity Verified
Sweden
Local time: 14:54
Danish to Norwegian
+ ...
Oct 6, 2002

Jeg har klart å havne i følgende dilemma:



Jeg fikk i dag en e-mail fra et firma i et annet nordisk land (ikke Sverige), der de ba meg om å endre mitt foretaksnavn ) for de hadde et navn som så og si var likt mitt, med den forskjell at jeg ikke har mellomrom i mitt foretaksnavn. Dette foretaket har også eksistert lenge enn hva jeg har.



Jeg søkte på Google.com innen jeg skrev opp mulige foretaksnavn jeg
... See more
Jeg har klart å havne i følgende dilemma:



Jeg fikk i dag en e-mail fra et firma i et annet nordisk land (ikke Sverige), der de ba meg om å endre mitt foretaksnavn ) for de hadde et navn som så og si var likt mitt, med den forskjell at jeg ikke har mellomrom i mitt foretaksnavn. Dette foretaket har også eksistert lenge enn hva jeg har.



Jeg søkte på Google.com innen jeg skrev opp mulige foretaksnavn jeg ønsket å registrere, og mitt nåværende f.navn dukket ikke opp på søket, dermed så tenkte jeg at kysten var klar siden navnet ikke så ut til å eksistere allerede.



Jeg registrerte og betalte så for navnet jeg fikk tildelt her i Sverige, og gikk stolt og glad til verks med mitt nye foretak.



Jeg forstår selvfølgelig at det ikke er ønskelig å ha navn som kan \"krasje\" med hverandre, men jeg har virkelig ikke lyst til å omregistrere og endre på alle søkemotor-registreringer jeg har foretatt, mitt betalte .com domene (som faktisk var ledig) ,samt at mine klienter kjenner mitt foretaksnavn nå.



Når jeg søker på Google.com på mitt eget f.navn dukker bare mitt foretak (uten mellomrom) opp, mens det andre foretaket vises når man søker på deres navn (med mellomrom).



Er det noen som kan gi noen gode råd i dette tilfellet? Eller kanskje noen som har erfaring med lignende?



Jeg aner virkelig ikke hvordan jeg skal gå frem i dette tilfellet. Ønsker ikke å \"tråkke noen på tærne\" heller





Vennlig hilsen

Liss





[ This Message was edited by: on 2002-10-06 22:51 ]

[ This Message was edited by: on 2002-10-06 22:52 ]
Collapse


 
Sven Petersson
Sven Petersson  Identity Verified
Sweden
Local time: 14:54
English to Swedish
+ ...
Money talks! Oct 7, 2002

1. Estimate how much it would cost you to change your name (registration, mailing your customers, changing your web site, changing your entry in the yellow pages etc.).



2. Add 50 % for unforeseen costs.



3. Add a 100 % profit margin.



4. Write the other company and offer your name for sale at the calculated price.



[ This Message was edited by: on 2002-10-07 14:15 ]


 
Pieter_H
Pieter_H  Identity Verified
Norway
Local time: 14:54
Norwegian to Dutch
+ ...
Det er vel ikke så enkel?? Oct 7, 2002

Jeg har ingen større kjennskap til slike saker enn at jeg vet at dersom din bedrift er registrert i Brønnøysund, eller tilsvarende i Sverige, under samme navnet da er du vel fullt ut berettiget å ha en hjemmeside med identisk navn, enten som dot-com, no,se, dk, biz, eller hva som er mulig.



I mitt hjemland blir eventuelle navnekonflikter ryddet av veien av akkurat KvK, eller det nederlandske Brønnøysundsregisteret, før du får godkjent registreringen av navnet på fo
... See more
Jeg har ingen større kjennskap til slike saker enn at jeg vet at dersom din bedrift er registrert i Brønnøysund, eller tilsvarende i Sverige, under samme navnet da er du vel fullt ut berettiget å ha en hjemmeside med identisk navn, enten som dot-com, no,se, dk, biz, eller hva som er mulig.



I mitt hjemland blir eventuelle navnekonflikter ryddet av veien av akkurat KvK, eller det nederlandske Brønnøysundsregisteret, før du får godkjent registreringen av navnet på foretaket.

Viktig ved lignende navn, er også om man driver samme eller lignede virksomhet. Etter et par søk med Google, fant jeg ut at det siste kan være tilfellet med Liss og \"de andre\".



Selv om Internett er internasjonal, tror jeg likevel at lokale rettigheter bestemmer din rett om å ha en hjemmeside med et bestemt navn. Om du lokalt sett ikke er i noen konflikt, da mener jeg at du bør ha ditt på det tørre.



De som ber deg å endre navn bør ha i tanken at de også må oppfylle samme vilkår.



Dessuten kan det være snakk om et foretak som markedsfører et produkt under et annet navn. Da bør det produktet være registrert før man i det hele tatt kan forlange \"enerett\" på navnet.



Ellers mener jeg at, dersom de som spør deg å endre navn, er et større foretak, da burde de ha vært vært fremsynt og kjøpt opp og registrert alle navn som eventuelt skulle kunne lage forvirring for deres eget navn eller produkt. Det er ganske vanlig.



Mitt råd ville ha vært å henvende deg til det svenske foretaksregisteret og legge frem saken der. De har vel en advokat som kan svare på spørsmålet.



Det er bedre enn å måtte svare på et krav fra motpartens advokat. Dessuten er det vel slik at \"de\" har visse rettslige rettigheter, da kan du risikere å måtte avstå domenenavnet mot eventelt registreringkostnadene. Arbeidet og pengene du ellers har brukt er ikke relevant.

(Det har jeg opplevd selv)



Dersom du har loven på din side, dan kan jo Svens forslag være noe å vurdere. Det er penger i det òg.

Og siden de har spurt deg, Liss, så føler de at du kan være en trussel for deres virksomhet. Å få en slik trussel bort, må nødvendigvis koste noe det òg!

Collapse


 
Liss Myrås (X)
Liss Myrås (X)  Identity Verified
Sweden
Local time: 14:54
Danish to Norwegian
+ ...
TOPIC STARTER
Tusen takk for rådene! Oct 7, 2002

Tusen takk for gode råd Sven og Pieter!

De skal jeg virkelig ha på minnet.



Joda, jeg er registrert i PRV (Patent- och registreringsverket) og hos de svenske skattemyndighetene etc. Så på det settet skulle jeg ha mitt på det tørre.



Jeg får nok kontakte relevante myndigheter her i Sverige og høre hva som er vanlig \"prosedyre\" i slike tilfeller. De har nok erfaring med slikt fra tidligere skulle jeg tro ...
See more
Tusen takk for gode råd Sven og Pieter!

De skal jeg virkelig ha på minnet.



Joda, jeg er registrert i PRV (Patent- och registreringsverket) og hos de svenske skattemyndighetene etc. Så på det settet skulle jeg ha mitt på det tørre.



Jeg får nok kontakte relevante myndigheter her i Sverige og høre hva som er vanlig \"prosedyre\" i slike tilfeller. De har nok erfaring med slikt fra tidligere skulle jeg tro



Kjedelig situasjon dette her, når jeg tenker på at jeg heller burde bruke tiden på oversettelsene samt holde regnskapen i orden. Akk o ve....



Igjen takk for gode råd!



Vennlig hilsen Liss

[ This Message was edited by: on 2002-10-07 22:03 ]

[ This Message was edited by: on 2002-10-07 22:07 ]
Collapse


 


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


Foretaksnavn som krasjer






Trados Business Manager Lite
Create customer quotes and invoices from within Trados Studio

Trados Business Manager Lite helps to simplify and speed up some of the daily tasks, such as invoicing and reporting, associated with running your freelance translation business.

More info »
CafeTran Espresso
You've never met a CAT tool this clever!

Translate faster & easier, using a sophisticated CAT tool built by a translator / developer. Accept jobs from clients who use Trados, MemoQ, Wordfast & major CAT tools. Download and start using CafeTran Espresso -- for free

Buy now! »