Kontoutskrifter - referanser.
Thread poster: Roald Toskedal
Roald Toskedal
Roald Toskedal  Identity Verified
Norway
Local time: 19:35
English to Norwegian
+ ...
Aug 17, 2002

Jeg vil anta at det er flere enn jeg som strever litt med dette: Hvordan i h****** skal en stakkar gå fram for å finne ut hva postene i bankens kontoutskrift refererer til?



Jeg mener, løser jeg inn en utenlandsk sjekk, så står det bare \"innskudd\" eller \"valuta\" og så en arkivreferanse på ørten siffer uten noen som helst forklaring aller nøkkel til den...

Jeg er meget nøye med å be alle mine kunder om å føre på referanse til mine fakturanummer på
... See more
Jeg vil anta at det er flere enn jeg som strever litt med dette: Hvordan i h****** skal en stakkar gå fram for å finne ut hva postene i bankens kontoutskrift refererer til?



Jeg mener, løser jeg inn en utenlandsk sjekk, så står det bare \"innskudd\" eller \"valuta\" og så en arkivreferanse på ørten siffer uten noen som helst forklaring aller nøkkel til den...

Jeg er meget nøye med å be alle mine kunder om å føre på referanse til mine fakturanummer på alle betalingsbilag (sjekk/SWIFT), men noen av dem gir bare blaffen, og da er det nesten umulig å finne ut hva innbetalingen gjelder, for innbetalingen skjer jo selvsagt etter dagens kurs, samt at banken trekker fra sine gebyrer, og hvis kunden da i tillegg har slått flere fakturaer sammen til én betaling, kjenner i hvertfall ikke jeg summen igjen, og enda mindre min stakkars regnskapsfører som skal lese utskriftene ( han har direkte adgang til min konto for fakturering og purringsrutiner).



Kan vi ta en runde på hvordan dere andre fikser sånne problemer? Jeg synes jeg betaler rikelig nok i gebyrer for utenlandsoverføringer til banken burde kunne føre på mine referanser på hver postering, men hittil har jeg snakket for døve ører. Noen idéer?



Håper forøvrig at dere alle sammen har hatt en fin sommer og nå er totalt nedlesset i arbeid... (det er i hvertfall jeg)



Roald
[addsig]
Collapse


 
Liss Myrås (X)
Liss Myrås (X)  Identity Verified
Sweden
Local time: 19:35
Danish to Norwegian
+ ...
Detaljknappen? Aug 20, 2002

Heisann Roald *S*



Ja klart det kan bli problemer når man ikke vet hvem som har betalt/ikke betalt *ler*.



Vet ikke om jeg kan hjelpe deg så mye, men et lite forslag:



I min bank har jeg muligheten til å trykke på en detaljknapp som viser mer detaljerte oversikt over translaksjoner fra hele månedsarkivet i løpet av de 2 siste månedene..... klar til utskrift. Det står jo ikke allverdens opplysninger der heller, men jeg får i det
... See more
Heisann Roald *S*



Ja klart det kan bli problemer når man ikke vet hvem som har betalt/ikke betalt *ler*.



Vet ikke om jeg kan hjelpe deg så mye, men et lite forslag:



I min bank har jeg muligheten til å trykke på en detaljknapp som viser mer detaljerte oversikt over translaksjoner fra hele månedsarkivet i løpet av de 2 siste månedene..... klar til utskrift. Det står jo ikke allverdens opplysninger der heller, men jeg får i det minste vite hvem som har betalt inn på denne måten.

Kanksje du allerede har prøv dette,ellers er det er mulig at denne \"servicen\" er ulik fra bank til bank?



Lykke til med banken i allefall *S*



Collapse


 
Roald Toskedal
Roald Toskedal  Identity Verified
Norway
Local time: 19:35
English to Norwegian
+ ...
TOPIC STARTER
Kontoutskrifter - referanser Aug 20, 2002

Hei Liss, takk for svar!



Joda, jeg har endelig muligheten for å gå tilbake - et helt år faktisk på min nettbank, men det løser dessverre ikke problemet. Tenk deg følgende, jeg har fakturert to jobber til samme kunde, én på USD 260, og én på USD 320, med faktura nummer hhv. 214 og 216, for eksempel. Hvis kunden da slår sammen de to fakturaene til én betaling, noe jeg i grunnen foretrekker for å spare bankgebyrer, så vil min kontoutskrift vise f.eks. \" Valuta..
... See more
Hei Liss, takk for svar!



Joda, jeg har endelig muligheten for å gå tilbake - et helt år faktisk på min nettbank, men det løser dessverre ikke problemet. Tenk deg følgende, jeg har fakturert to jobber til samme kunde, én på USD 260, og én på USD 320, med faktura nummer hhv. 214 og 216, for eksempel. Hvis kunden da slår sammen de to fakturaene til én betaling, noe jeg i grunnen foretrekker for å spare bankgebyrer, så vil min kontoutskrift vise f.eks. \" Valuta........Kr 3898,-\"

Hvordan skal jeg og min regnskapsfører greie å kople den summen til faktura nummer 214 og 216? Det er DET som er problemet og spørsmålet...
[addsig]
Collapse


 
Roald Toskedal
Roald Toskedal  Identity Verified
Norway
Local time: 19:35
English to Norwegian
+ ...
TOPIC STARTER
Prøver en gang til... Sep 8, 2002

ER det virkelig ingen andre som har merket dette problemet? Hva er det jeg gjør feil, da? Det er virkelig et slit å finne dette ut, særlig når banken kanskje bruker ukevis på å somle seg til å sende bilag på SWIFT-overføringer. For meg blir det konplett umulig å opprettholde fornuftige purrerutiner på denne måten!

Jeg ber allernådigst om et råd


 
Erik Hansson
Erik Hansson  Identity Verified
Germany
Swedish
+ ...
Tips Sep 10, 2002

Hej Roald,



ett litet tips: du kan be din kund att han skickar en \"gireringsavisering\" till dig, dvs. en sammanställning över vilka fakturor, faktureringsbelopp, faktureringsdatum osv. som ingår i ett sammanlagt belopp. samtidigt som gireringen utförs.



Jag har en kund som får 4-5 fakturor av mig per månad, men som alltid betalar för alla fakturor en klumpsumma (ibland ingår till och med den sista fakturan från den föregående månaden), och
... See more
Hej Roald,



ett litet tips: du kan be din kund att han skickar en \"gireringsavisering\" till dig, dvs. en sammanställning över vilka fakturor, faktureringsbelopp, faktureringsdatum osv. som ingår i ett sammanlagt belopp. samtidigt som gireringen utförs.



Jag har en kund som får 4-5 fakturor av mig per månad, men som alltid betalar för alla fakturor en klumpsumma (ibland ingår till och med den sista fakturan från den föregående månaden), och då är en sådan avisering till stor hjälp.



Om din kund i USA tycker det är för mycket jobb kan du ju skicka ett färdigt formulär med din faktura som kunden bara behöver fylla i och sedan skicka till dig strax innan han gör gireringen.



Vänliga hälsningar,

Erik

Collapse


 
Roald Toskedal
Roald Toskedal  Identity Verified
Norway
Local time: 19:35
English to Norwegian
+ ...
TOPIC STARTER
Takk for tipset, Erik! Sep 11, 2002

Du, dette var i grunnen et veldig godt tips! Hvorfor kom ikke jeg på noe så glupt selv?



Nå er det jo generelt slik at de fleste kunder er meget motvillige til å gjøre noe som helst ekstra, jeg måtte sende 8 mails til én kunde for å få den til å sette fakturanummer på betalingslippene Men jeg skal sannelig prøve, det er kanskje lettere for den når de bare kan returne
... See more
Du, dette var i grunnen et veldig godt tips! Hvorfor kom ikke jeg på noe så glupt selv?



Nå er det jo generelt slik at de fleste kunder er meget motvillige til å gjøre noe som helst ekstra, jeg måtte sende 8 mails til én kunde for å få den til å sette fakturanummer på betalingslippene Men jeg skal sannelig prøve, det er kanskje lettere for den når de bare kan returnere slippen uten at PM må ta turen innom regnskapsavd., hvem vet? Tusen takk i alle fall!



Roald
Collapse


 
Per Bergvall
Per Bergvall  Identity Verified
Norway
Local time: 19:35
Member (2002)
English to Norwegian
+ ...

MODERATOR
Månedsfaktura.... Sep 29, 2002

Jeg får litt hætta når jeg ser kommentarer om at folk fakturerer sine kunder 4-5 ganger per måned. Når vi vet hva overhead per faktura er, må vi jo skjønne at dette ikke er veien å gå - med mindre kunden ber om å faktureres separat for hver jobb. Min erfaring er at disse kundene ikke er de samme som slår sammen betalinger og skaper plunder og heft.

Jeg har selv kunder som har fluktuerende kontantstrøm - og kompenserer en betaling 10 dager for sent ved å samkjøre den med
... See more
Jeg får litt hætta når jeg ser kommentarer om at folk fakturerer sine kunder 4-5 ganger per måned. Når vi vet hva overhead per faktura er, må vi jo skjønne at dette ikke er veien å gå - med mindre kunden ber om å faktureres separat for hver jobb. Min erfaring er at disse kundene ikke er de samme som slår sammen betalinger og skaper plunder og heft.

Jeg har selv kunder som har fluktuerende kontantstrøm - og kompenserer en betaling 10 dager for sent ved å samkjøre den med neste faktura, 20 dager for tidlig. Jeg har ingen problemer med å slå dem sammen og spare gebyrer, og ser ikke problemet.

Personlig har jeg en liten høytidsstund etter endt arbeidstid den siste arbeidsdagen i hver måned, der jeg varsomt løfter korken av en flaske med fermentert druesaft av fransk opprinnelse, setter meg godt til rette i stolen, og fakturerer. Hvorfor noen skulle gjøre et annerledes er meg en gåte.
Collapse


 
Roald Toskedal
Roald Toskedal  Identity Verified
Norway
Local time: 19:35
English to Norwegian
+ ...
TOPIC STARTER
Joda, men... har ikke så mange jobber fra samme kunde på én måned Sep 29, 2002

Du vet, Per, dette er vel og bra om du har to-tre \"gode\" kunder som du gjør jobber for i en konstant og hyggelig strøm. Men jeg har en del kunder som kommer tilbake 2-3 ganger i året, da gjerne med småting på under 500 ord. Blir litt klønete å samle opp over 6-7 måneder, synes du ikke?Totalt har jeg vel rundt 20 kunder i min \"portefølje\", og da mister du fort oversikten hvis alt skal ligge \"på vent\"... Vennligst ik... See more
Du vet, Per, dette er vel og bra om du har to-tre \"gode\" kunder som du gjør jobber for i en konstant og hyggelig strøm. Men jeg har en del kunder som kommer tilbake 2-3 ganger i året, da gjerne med småting på under 500 ord. Blir litt klønete å samle opp over 6-7 måneder, synes du ikke?Totalt har jeg vel rundt 20 kunder i min \"portefølje\", og da mister du fort oversikten hvis alt skal ligge \"på vent\"... Vennligst ikke bli fornærmet over at jeg sier det, men du begår nå samme feilen som mange jeg ser på ymse postlister: De går ut fra at \"slik JEG gjør det, slik er det denne businessen ER\"

Det finnes mange måter å gjøre ting på, noen kan være bare dumme og lite gjennomtenkte, mens andre kan være styrt ut fra andre hensyn enn dem man selv er nødt til å ta, ikke sant? Så sant jeg har flere fakturaer til en og samme kunde innen rimelig kort tid, si en måned, så sender jeg jo selvfølgelig samlefaktura på det, skulle da også bare mangle når man betaler 80 kr. bare for å få løse inn en sjekk...

Min overhead per jobb ligger på godt over kr 150 totalt, så jeg skulle gjerne hatt flere jobber fra samme kunde per måned, jeg...

Nuvel, \"hvorom allting er\", er det noen her som har erfaring med direkte innbetaling til VISA-konto online? Fikk et tilbud fra VISA Norge på noe de kaller Paynet. Det koster riktignok kr 600 i måneden, men det kunne sannsynligvis ha spart meg mange arbeidstimer bortkastet med å spore SWIFT-transaksjoner, \"avkryptografere\" kontoutsrifter, og sende fram og tilbake utenlandssjekker og Money Orders som blir avvist i norske banker av de mest utrolige grunner... Erfaringer, noen?



Roald
Collapse


 


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


Kontoutskrifter - referanser.






CafeTran Espresso
You've never met a CAT tool this clever!

Translate faster & easier, using a sophisticated CAT tool built by a translator / developer. Accept jobs from clients who use Trados, MemoQ, Wordfast & major CAT tools. Download and start using CafeTran Espresso -- for free

Buy now! »
Trados Studio 2022 Freelance
The leading translation software used by over 270,000 translators.

Designed with your feedback in mind, Trados Studio 2022 delivers an unrivalled, powerful desktop and cloud solution, empowering you to work in the most efficient and cost-effective way.

More info »