Teknisk ordbok EN-NO
Thread poster: Ronny Nielsen
Ronny Nielsen
Ronny Nielsen  Identity Verified
Dominican Republic
Local time: 06:09
Member (2011)
English to Norwegian
+ ...
Apr 16, 2012

Hei,

Er det noen kjenner til noen gode tekniske ordbøker fra engelsk til norsk. Det er fint om de kan eventuelt kjøpes på internett for offline bruk.


 
brigidm
brigidm  Identity Verified
Norway
Local time: 11:09
Norwegian to English
Ansetinsson & Reiersens Norsk-engelsk teknisk Ordbok Apr 16, 2012

Bruns Forlag, Trondheim

My edition is from 1994. Of course it's not up to date with latest technology but it has helped me out a few times over the years. Don't know if a new edition has been published but that should be easy to find out.


 
Ronny Nielsen
Ronny Nielsen  Identity Verified
Dominican Republic
Local time: 06:09
Member (2011)
English to Norwegian
+ ...
TOPIC STARTER
Teknisk ordbok EN-NO Apr 16, 2012

Hei Brigid,

Har du en lenke til hjemmesidene deres?

Jeg har nettopp undersøkt og de er en del av ARK, men jeg finner ingen spesielle lenker til ordboken du nevnte.


 
brigidm
brigidm  Identity Verified
Norway
Local time: 11:09
Norwegian to English
Her finner du noe. Apr 16, 2012

http://bokelskere.no/bok/norsk-engelsk-teknisk-ordbok/112388/

Og jeg ser at jeg stavet feil, det er nok derfor du ikke fant noe. De heter Ansteinsson & Reiersen.

Brigid


 
Ronny Nielsen
Ronny Nielsen  Identity Verified
Dominican Republic
Local time: 06:09
Member (2011)
English to Norwegian
+ ...
TOPIC STARTER
Teknisk ordbok EN-NO Apr 16, 2012

Hei igjen,

Jeg undersøkte lenken du sendte meg.

De har nok ikke denne boken for nedlasting fra internett. Dessuten er dette 1985-utgaven, og 1994-utgaven er ikke lenger i salg.

Husk at jeg bor i Karibien og er nesten avhengig av en bok som jeg kan laste ned.

Andre forslag til tekniske ordbøker av bra kvalitet?


 
brigidm
brigidm  Identity Verified
Norway
Local time: 11:09
Norwegian to English
Teknisk og teknisk, flu Blom.... Apr 16, 2012

Jeg tviler på det. Nå er jo alt blitt såpass spesialisert at det er helt umulig å holde oversikt over flere felt på en gang. Du må nok gjøre som alle andre og lete deg fram i jungelen.... Men jeg vet at det er kommet en ny terminologidatabases, SNORRE, i samarbeide with Standard Norge. Har ikke hatt tid å se nærmere på det enda men her er... See more
Jeg tviler på det. Nå er jo alt blitt såpass spesialisert at det er helt umulig å holde oversikt over flere felt på en gang. Du må nok gjøre som alle andre og lete deg fram i jungelen.... Men jeg vet at det er kommet en ny terminologidatabases, SNORRE, i samarbeide with Standard Norge. Har ikke hatt tid å se nærmere på det enda men her er lenken http://www.standard.no/no/Termbasen/Hoyremeny/TermbasenSNORRE/ ..


Brigid
Collapse


 
christeld (X)
christeld (X)  Identity Verified
Local time: 10:09
Norwegian to English
+ ...
Ordnett.no Apr 16, 2012

Jeg bruker http://ordnett.no/butikk/engelskeordbøker.engelsktekniskordbok en god del! Jeg vet ikke om den kan lastes ned, men du kan bruke nettversjonen i browser (det er mulig det også er en applikasjon for å bruke den på PC).

Jeg fikk "gratis" tilgang fra papirkopi av ordbøkene, men bruker kun nettversjonen nå (jeg blar for sakte når jeg prøver å br
... See more
Jeg bruker http://ordnett.no/butikk/engelskeordbøker.engelsktekniskordbok en god del! Jeg vet ikke om den kan lastes ned, men du kan bruke nettversjonen i browser (det er mulig det også er en applikasjon for å bruke den på PC).

Jeg fikk "gratis" tilgang fra papirkopi av ordbøkene, men bruker kun nettversjonen nå (jeg blar for sakte når jeg prøver å bruke en "vanlig" ordbok!)

Håper det hjelper!
Collapse


 
christeld (X)
christeld (X)  Identity Verified
Local time: 10:09
Norwegian to English
+ ...
Offline bruk! Apr 16, 2012

christeld wrote:

Jeg bruker http://ordnett.no/butikk/engelskeordbøker.engelsktekniskordbok en god del! ... (det er mulig det også er en applikasjon for å bruke den på PC).


Det ser ut som om "ordnett pluss" er nedlastbar programvare slik at du kan slå opp uten nettilkobling!


 
Ronny Nielsen
Ronny Nielsen  Identity Verified
Dominican Republic
Local time: 06:09
Member (2011)
English to Norwegian
+ ...
TOPIC STARTER
Teknisk ordbok EN-NO Apr 16, 2012

Heisann,

Nå har jeg akkurat sendt en forespørsel til termbasen SNORRE og venter på svar.

Når det gjelder Ordnett.no så abonnerer jeg på deres medisinske ordbok og den er av en heller laber kvalitet. Ellers bruker jeg Clue, men den er heller ikke så god på mange områder.

Andre gode forslag?


 
brigidm
brigidm  Identity Verified
Norway
Local time: 11:09
Norwegian to English
Jeg bruker også Ordnett. Apr 16, 2012

Jeg får gratis tilgang siden jeg er statsautorisert. Der finner du også diverse lenker til andre termbaser/ordbøker. Kan absolutt anbefale det men vet ikke hvor mye det koster , det kommer nok an på hvor mange bøker man abonnere på.

 
jeffrey engberg
jeffrey engberg  Identity Verified
Norway
Local time: 11:09
Member (2006)
Norwegian to English
+ ...
Worfinder Apr 16, 2012

my favorite so far is ifinger
http://ifinger.com/product-list/page/2/
it has a hotkey function that makes it easy to mark and search words in the dictionary without using a mouse...



Wordfinder also has a wide ra
... See more
my favorite so far is ifinger
http://ifinger.com/product-list/page/2/
it has a hotkey function that makes it easy to mark and search words in the dictionary without using a mouse...



Wordfinder also has a wide range of dictionaries.

http://www.wordfinder.com/com.asp?action=showproductlist&hid=1400299,1400310&sid=1400354,1400357
Collapse


 
Ronny Nielsen
Ronny Nielsen  Identity Verified
Dominican Republic
Local time: 06:09
Member (2011)
English to Norwegian
+ ...
TOPIC STARTER
Valget falt på.... Apr 16, 2012

Heisann,

Nå har jeg undersøkt alle forslag og hjemmesider for de ulike tekniske ordbøkene.

Og valget falt på iFinger som jeg nå har kjøpt og installert. Systemet ligner litt på det

som Ordnett.no bruker.

Takker for all hjelp og spesielt til Jeffrey som mottar en sjekk i posten


 
Olav Karlsen
Olav Karlsen
Norway
Local time: 11:09
English to Norwegian
+ ...
Ordnett versus WordFinder, Elforlagets ordbok May 16, 2012

Troms Fylkeskommune har kjøpt lisens til Ordnett + (nedlastbar). Det er et stort og tungjørt program der mye må lastes inn i minne før man begynner å jobbe. WordFinder benytter seg av de samme orddatabasene, men er lynkjapt i forhold, og integreringen med søk direkte i Word er problemfri. Enkelt å veksle mellom de ulike ordlistene.
Vil også nevne den lille engelsk-norsk-engelsk ordboka skrevet av Thorleif Gärtner. Den finnes også i en elektronisk utgave. Den er mer nøyaktig inne
... See more
Troms Fylkeskommune har kjøpt lisens til Ordnett + (nedlastbar). Det er et stort og tungjørt program der mye må lastes inn i minne før man begynner å jobbe. WordFinder benytter seg av de samme orddatabasene, men er lynkjapt i forhold, og integreringen med søk direkte i Word er problemfri. Enkelt å veksle mellom de ulike ordlistene.
Vil også nevne den lille engelsk-norsk-engelsk ordboka skrevet av Thorleif Gärtner. Den finnes også i en elektronisk utgave. Den er mer nøyaktig innen elfagene. Burde vært intergrert i mer moderne ordboksprogram forlengst.
Collapse


 
Liv Fridtjofsen
Liv Fridtjofsen  Identity Verified
Spain
Local time: 11:09
English to Norwegian
+ ...
Ordnett May 23, 2012

Jeg bruker også Ordnett, men nå har ledelsen i Kunnskapsforlaget bestemt at de ikke vil fakturere UTEN mva på tjenester de selger til utlandet. Dette betyr i praksis at man må bo i Norge for å bruke disse ordbøkene, eller betale norsk mva om man bor i utlandet.

Jeg ser nå etter alternativer til Ordnett og Kunnskapsforlaget, som ikke er villige til å fakturere iht. Merverdiavgiftloven.


 


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


Teknisk ordbok EN-NO






Wordfast Pro
Translation Memory Software for Any Platform

Exclusive discount for ProZ.com users! Save over 13% when purchasing Wordfast Pro through ProZ.com. Wordfast is the world's #1 provider of platform-independent Translation Memory software. Consistently ranked the most user-friendly and highest value

Buy now! »
Protemos translation business management system
Create your account in minutes, and start working! 3-month trial for agencies, and free for freelancers!

The system lets you keep client/vendor database, with contacts and rates, manage projects and assign jobs to vendors, issue invoices, track payments, store and manage project files, generate business reports on turnover profit per client/manager etc.

More info »