Skattefradrag
Thread poster: Marius Feilberg Jacobsen
Marius Feilberg Jacobsen
Marius Feilberg Jacobsen  Identity Verified
Norway
Local time: 22:48
English to Norwegian
+ ...
Apr 2, 2009

Hei!

Jeg skal nå offisielt starte enkeltmannsforetak! I den forbindelse lurer jeg på hva dere trekker fra på skatten?

Foreløpig, ser jeg følgende for meg:

- PC
- Skriver
- Blekkpatroner / Toner
- Papir
- Annen kontorrekvisita
- Internett
- Telefon
- Relevant programvare

Dette er kanskje et teit spørsmål, men er det mulig å trekke
... See more
Hei!

Jeg skal nå offisielt starte enkeltmannsforetak! I den forbindelse lurer jeg på hva dere trekker fra på skatten?

Foreløpig, ser jeg følgende for meg:

- PC
- Skriver
- Blekkpatroner / Toner
- Papir
- Annen kontorrekvisita
- Internett
- Telefon
- Relevant programvare

Dette er kanskje et teit spørsmål, men er det mulig å trekke fra husleie / avdrag på lån / renter, osv. dersom man har hjemmekontor?

Gleder meg til andre forslag!

Marius
Collapse


 
Per Riise (X)
Per Riise (X)  Identity Verified
Norway
Local time: 22:48
English to Norwegian
+ ...
Bruk en regnskapsfører Apr 2, 2009

Jeg ville anbefalt å bruke en regnskapsfører. Det er ingen stor kostnad, men gjør at du slipper å holde deg oppdatert på skatteregler, fradragsrett, sjablonger og alt mulig annet som ikke kan stappes i Trados og radbrekkes. Hjemmekontor er for øvrig lite lukrativt (1500,- i året).

Per Bjørnar


 
Håvard Risvaag (X)
Håvard Risvaag (X)
Norway
Local time: 22:48
Swedish to Norwegian
+ ...
hjemmekontor Apr 2, 2009

Hjemmekontor må dessuten være et eget, atskilt rom. Laptop på fanget eller kontorkrok i stua duger ikke.

 
Marius Feilberg Jacobsen
Marius Feilberg Jacobsen  Identity Verified
Norway
Local time: 22:48
English to Norwegian
+ ...
TOPIC STARTER
Hjemmekontoret... Apr 2, 2009

...er et eget rom ja. Det rommet er for øvrig utstyrt og satt opp som et kontor og brukes kun til det.

Takk for feedback!


 
Elisabeth Bull
Elisabeth Bull  Identity Verified
Local time: 22:48
English to Norwegian
+ ...
Krav til hjemmekontor Apr 2, 2009

Min regnskapsfører insisterer på at et eventuelt hjemmekontor må ha egen inngang og ikke brukes til noe annet. Vet ikke om hun er veldig streng her.
Ellers tar jeg vare på kvitteringer fra kafeteria-/restaurantbesøk - momsen går til mosmfradrag og utgiften er overtidsmat. Kommer ikke veldig mye nærmere et minstefradrag av dette, men alle monner drar.


 
Harald Roald
Harald Roald  Identity Verified
Spain
Local time: 22:48
English to Norwegian
+ ...
Enkeltmannsforetak i Norge eller Tyskland? Apr 2, 2009

Bare et lite spørsmål: Skal du starte enkeltmannsforetaket i Norge, eller Tyskland? ettersom din Proz-profil opplyser at du er bosatt i Tyskland ville det vel være bedre å spørre tyskere dersom du skal etablere selskapet der. Men uansett: jeg anbefaler deg å skaffe deg en regnskapsfører, det sparer deg mye tid/bekyrmring og er verdt pengene! De vet vanligvis også i detalj hva du kan trekke fra

[Edited at 2009-04-02
... See more
Bare et lite spørsmål: Skal du starte enkeltmannsforetaket i Norge, eller Tyskland? ettersom din Proz-profil opplyser at du er bosatt i Tyskland ville det vel være bedre å spørre tyskere dersom du skal etablere selskapet der. Men uansett: jeg anbefaler deg å skaffe deg en regnskapsfører, det sparer deg mye tid/bekyrmring og er verdt pengene! De vet vanligvis også i detalj hva du kan trekke fra

[Edited at 2009-04-02 11:18 GMT]
Collapse


 
Egil Presttun
Egil Presttun  Identity Verified
Norway
Local time: 22:48
English to Norwegian
Hjemmekontor: Det er størrelsen det kommer an på Apr 2, 2009

Enten du eier boligen, eller leier, kan du trekke fra for hjemmekontor. Egen inngang til hjemmekontoret har ingenting med saken å gjøre. Det er imidlertid en regel som sier at du ikke kan kalle stuen hjemmekontor, selv om du jobber der.

Hvis du leier, vil fradragets størrelse avhenge av husleien og hvor stort kontoret er i forhold til resten av leiligheten. Er kontoret 1/3 av leiligheten, kan 1/3 av husleien betraktes som firmaets utgifter. Skattefuten kommer ikke hjem til deg og
... See more
Enten du eier boligen, eller leier, kan du trekke fra for hjemmekontor. Egen inngang til hjemmekontoret har ingenting med saken å gjøre. Det er imidlertid en regel som sier at du ikke kan kalle stuen hjemmekontor, selv om du jobber der.

Hvis du leier, vil fradragets størrelse avhenge av husleien og hvor stort kontoret er i forhold til resten av leiligheten. Er kontoret 1/3 av leiligheten, kan 1/3 av husleien betraktes som firmaets utgifter. Skattefuten kommer ikke hjem til deg og måler. Du må måle selv. Av den grunn er det enkelte som tar det på øyemål, og som tar noen drinker før de måler, slik at de har god selvtillit når de vurderer størrelsen på bedriften.

Det er også fradrag for forsikring mm.
http://www.skatt.no/skatt/tema/fradrag/fradrag_fo2/
Collapse


 
Frode Aleksandersen
Frode Aleksandersen  Identity Verified
Norway
Local time: 22:48
Member (2007)
English to Norwegian
+ ...
Mer info Apr 13, 2009

Se også http://www.dn.no/privatokonomi/article1101650.ece

 


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


Skattefradrag






Trados Business Manager Lite
Create customer quotes and invoices from within Trados Studio

Trados Business Manager Lite helps to simplify and speed up some of the daily tasks, such as invoicing and reporting, associated with running your freelance translation business.

More info »
CafeTran Espresso
You've never met a CAT tool this clever!

Translate faster & easier, using a sophisticated CAT tool built by a translator / developer. Accept jobs from clients who use Trados, MemoQ, Wordfast & major CAT tools. Download and start using CafeTran Espresso -- for free

Buy now! »