https://www.proz.com/forum/norwegian/121841-fakturaprogram.html

Fakturaprogram?
Thread poster: Håvard Olerud Eriksen
Håvard Olerud Eriksen
Håvard Olerud Eriksen  Identity Verified
Norway
Local time: 13:07
English to Norwegian
+ ...
Nov 28, 2008

Helt enkelt, hva anbefales? Jeg har vært gjennom to prøveperioder med Visma Avendo Økonomi 40, men for det første synes jeg prisen er ganke drøy (med årlig abonnementsavtale i tillegg) og for det andre så inneholder det en masse ting jeg ikke trenger.
Jeg har kikket på fullversjonen av Winvask og den ser ganske lovende ut.


Håvard


 
jeffrey engberg
jeffrey engberg  Identity Verified
Norway
Local time: 13:07
Member (2006)
Norwegian to English
+ ...
her er to til som man kan vurdere Nov 28, 2008

IT Larsen, http://itpro.no/fil/1491.html
og
Sussy, http://3nett.com/

begge to er gratis

[Edited at 2008-11-28 14:50 GMT]


 
Camilla Larsen
Camilla Larsen
Norway
Local time: 13:07
Translation Office 3000 Dec 2, 2008

Selv om dette strengt tatt er et ordrebehandlingsprogram med fakturafunksjon, og ikke et rent fakturaprogram. Fordelen er at det er utviklet nettopp med tanke på oversettere.

Jeg har brukt programmet i om lag ett år nå, og er godt fornøyd. Jeg kjøpte det faktisk først og fremst med tanke på fakturering, men det forutsetter jo at man registrerer alle jobber der, så sånn sett må man jo bruke det som ordresystem også. (noe som i grunnen bare har vært en fordel for meg, mye
... See more
Selv om dette strengt tatt er et ordrebehandlingsprogram med fakturafunksjon, og ikke et rent fakturaprogram. Fordelen er at det er utviklet nettopp med tanke på oversettere.

Jeg har brukt programmet i om lag ett år nå, og er godt fornøyd. Jeg kjøpte det faktisk først og fremst med tanke på fakturering, men det forutsetter jo at man registrerer alle jobber der, så sånn sett må man jo bruke det som ordresystem også. (noe som i grunnen bare har vært en fordel for meg, mye bedre oversikt nå enn tidligere da jeg satt med excelark.)

Det var lite grann arbeid med å tilpasse maler og registrere kundedata i starfasen, men når det først er gjort, får man fakturaen frem så å si ved et tastetrykk ettersom alle data (kunde, jobbnr. pris etc.) allerede er registrert. Betalinger kan også legges inn og knyttes til fakturaer, slik at man kan følge med på hvilke fakturaer som er betalt og ikke. I tillegg finnes en statistikkfunksjon som lar deg holde styr på hvor mye penger som ventes inn, hvilke kunder som har gitt mest og minst inntekt osv. og du kan følge med på hvilke jobber som er fakturert og ikke.

Dette er ikke noe gratisprogram, tror jeg betalte rundt 600 kr for det. Men for meg har det vært vel verdt pengene. Jeg kjøpte det under en jule-/nyttårskampanje - og det er jo rette tiden for det i øyeblikket. Ser også på nettsiden at de tilbyr gratis prøveperiode.

http://www.to3000.com/

[Edited at 2008-12-02 09:08 GMT]

[Edited at 2008-12-02 20:01 GMT]
Collapse


 
Håvard Olerud Eriksen
Håvard Olerud Eriksen  Identity Verified
Norway
Local time: 13:07
English to Norwegian
+ ...
TOPIC STARTER
Takker for tilbakemelding Dec 3, 2008

Takk til Camilla og jeffrey for tilbakemelding. Enn så lenge så tror jeg ikke at jeg går for en fullblodsversjon av TO3000 (selv om jeg ser at de kjører en kampanje nå) og går for Winvask. De sier at de støtter regnskapsloven og det er vel det som solgte meg. Jeg har litt skjemaskrekk og er livredd for at skattefogden skal ta meg

-h


 
Roald Toskedal
Roald Toskedal  Identity Verified
Norway
Local time: 13:07
English to Norwegian
+ ...
Husk krav for utenlandske kunder! Dec 3, 2008

Det som fikk meg til å kjøpe TO3000 og bruke det, var at det er spesielt designet for å fungere på verdensmarkedet, med fri angivelse av postnummer/adresse og valuta.

De fleste norske programmer jeg har sett, vil ganske enkelt ikke la deg angi noe annet enn norske postnumre, og da dette brukes som hovedindeks i databasen, blir det vanskelig å omgå problemet på noen måte.

Ellers vil jeg også sterkt anbefale å bruke et program som kan håndtere flere valutaer, f
... See more
Det som fikk meg til å kjøpe TO3000 og bruke det, var at det er spesielt designet for å fungere på verdensmarkedet, med fri angivelse av postnummer/adresse og valuta.

De fleste norske programmer jeg har sett, vil ganske enkelt ikke la deg angi noe annet enn norske postnumre, og da dette brukes som hovedindeks i databasen, blir det vanskelig å omgå problemet på noen måte.

Ellers vil jeg også sterkt anbefale å bruke et program som kan håndtere flere valutaer, f.eks. USD og euro. Alternativet er jo å fakturere alt i norske kroner, men det vil gi problemer, spesielt med byråer i USA, som ofte er 'allergiske' not fakturaer i annet enn USD.

Noe annet jeg også vil anbefale, er å engasjere et autorisert regnskapsbyrå til å ta regnskapet!

Det vil riktignok koste anslagsvis 20 000 i året, men da er du også fri for alt ansvar og tidsforbruk forbundet med å holde deg oppdatert på stadig skiftende regnskapsregler, innlevering av selvangivelse og momsoppgaver og mye annet 'heft'...

Min filosofi er å konsentrere meg om det jeg kan og er god på, og så la andre som *kan* det, ta seg av regnskapet.

Kostnaden tjener du inn igjen på én eller flere jobber på tilsammen ca. 20 000 ord, og det får du tid til når du slipper å 'svette' over regnskapet...

Roald
Collapse


 
Håvard Olerud Eriksen
Håvard Olerud Eriksen  Identity Verified
Norway
Local time: 13:07
English to Norwegian
+ ...
TOPIC STARTER
Det er visst dekket Dec 3, 2008

Roald Toskedal wrote:

Det som fikk meg til å kjøpe TO3000 og bruke det, var at det er spesielt designet for å fungere på verdensmarkedet, med fri angivelse av postnummer/adresse og valuta.

De fleste norske programmer jeg har sett, vil ganske enkelt ikke la deg angi noe annet enn norske postnumre, og da dette brukes som hovedindeks i databasen, blir det vanskelig å omgå problemet på noen måte.

Ellers vil jeg også sterkt anbefale å bruke et program som kan håndtere flere valutaer, f.eks. USD og euro. Alternativet er jo å fakturere alt i norske kroner, men det vil gi problemer, spesielt med byråer i USA, som ofte er 'allergiske' not fakturaer i annet enn USD.

Noe annet jeg også vil anbefale, er å engasjere et autorisert regnskapsbyrå til å ta regnskapet!

Det vil riktignok koste anslagsvis 20 000 i året, men da er du også fri for alt ansvar og tidsforbruk forbundet med å holde deg oppdatert på stadig skiftende regnskapsregler, innlevering av selvangivelse og momsoppgaver og mye annet 'heft'...

Min filosofi er å konsentrere meg om det jeg kan og er god på, og så la andre som *kan* det, ta seg av regnskapet.

Kostnaden tjener du inn igjen på én eller flere jobber på tilsammen ca. 20 000 ord, og det får du tid til når du slipper å 'svette' over regnskapet...

Roald


Takk for svaret. Så vidt jeg har forstått så fungerer Winvask med flere valutaer og det bruker daglig oppdaterte valutakurser når det skal kalkulere frem og tilbake. Jeg har vært inne på tanken med regnskapsbyrå, men pga at jeg bare gjør dette ved siden av den vanlige jobben min (enn så lenge : ). Jeg snakket med et lokalt regnskapsfirma her i Hønefoss og de nevnte en pris på rundt 10000 hvis jeg leverte en ryddig perm med fakturaer, innbetalingsbilag og eventuelle utgifter sortert på måned. Det er jo ikke en kjempeutgift, men..
Du har også et godt poeng når du sier at det er tid jeg sparer inn på å slippe å gjøre alt dette selv. Huff, jeg vet jammen ikke helt hva jeg skal gjøre.


 
absciarretta
absciarretta  Identity Verified
United States
Local time: 12:07
Member (2008)
English to Norwegian
+ ...
Zoho Invoice Sep 22, 2009

Jeg bruker Zoho Invoice. Det er web-basert (slipper å engste meg for krasj på harddisken) og gratis, eller nesten gratis (kommer an på antallet fakturaer per måned).

Anbefales!!


 


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


Fakturaprogram?






Protemos translation business management system
Create your account in minutes, and start working! 3-month trial for agencies, and free for freelancers!

The system lets you keep client/vendor database, with contacts and rates, manage projects and assign jobs to vendors, issue invoices, track payments, store and manage project files, generate business reports on turnover profit per client/manager etc.

More info »
Wordfast Pro
Translation Memory Software for Any Platform

Exclusive discount for ProZ.com users! Save over 13% when purchasing Wordfast Pro through ProZ.com. Wordfast is the world's #1 provider of platform-independent Translation Memory software. Consistently ranked the most user-friendly and highest value

Buy now! »