TagEditor og Windows Vista
Thread poster: Trammell Trans.
Trammell Trans.
Trammell Trans.
Local time: 03:55
Member (2007)
English to Norwegian
+ ...
Oct 3, 2008

Fungerer dette bra sammen, eller er det noen som har hatt problemer? Har hørt om så mye tull med Vista....

Cecilie


 
Eivind Lilleskjaeret
Eivind Lilleskjaeret  Identity Verified
Local time: 09:55
English to Norwegian
+ ...
Ingen problemer å melde Oct 3, 2008

Hei, har brukt den kombinasjonen i et halvt år, og har ikke opplevd problemer.
Det mange klager over, er derimot Word 2007 + Trados. Det kan gå skikkelig tregt. Men det løser du ved å velge Vis skjult tekst i Word.


 
Per Bergvall
Per Bergvall  Identity Verified
Norway
Local time: 09:55
Member (2002)
English to Norwegian
+ ...

MODERATOR
Kjempeproblemer å melde Oct 3, 2008

SDL/Trados Freelance 8 skulle aldri vært frigitt for MS Office Word 2007. Jeg installerte det i desember 07, og det gikk ikke rundt i det hele tatt. Set/Close + Open/Get kunne ta 30 sekunder, mot 30 millisekunder med Word 2002. Og jeg viser alltid skjult tekst, så hvis dét har noen virkning, må det være i forbindelse med SR-2, som jeg ikke har forsøkt.
Og det var bare Office-problemet. Her kommer Vista-problemet:
Hjelpefilene til alle SDL-programmene er "gammeldagse" hlp-file
... See more
SDL/Trados Freelance 8 skulle aldri vært frigitt for MS Office Word 2007. Jeg installerte det i desember 07, og det gikk ikke rundt i det hele tatt. Set/Close + Open/Get kunne ta 30 sekunder, mot 30 millisekunder med Word 2002. Og jeg viser alltid skjult tekst, så hvis dét har noen virkning, må det være i forbindelse med SR-2, som jeg ikke har forsøkt.
Og det var bare Office-problemet. Her kommer Vista-problemet:
Hjelpefilene til alle SDL-programmene er "gammeldagse" hlp-filer. Disse støttes ikke i Vista. Men frigi søpla for Vista likevel, det er de frekk nok til!
Collapse


 
Trammell Trans.
Trammell Trans.
Local time: 03:55
Member (2007)
English to Norwegian
+ ...
TOPIC STARTER
Takk for input! Oct 3, 2008

Setter pris på kommentarene. Må etterhvert få meg større/nyere datamaskin, og her i USA kommer jo alt automatisk med Vista, med mindre du kjøper Mac.
Men får vel prøve å holde meg til XP. må jo gå an å få tak i ny data med XP i stedet for Vista skulle en tro....


 
Bjørnar Magnussen
Bjørnar Magnussen  Identity Verified
Local time: 09:55
English to Norwegian
+ ...
Ang Word 2007/Trados 8 problemet Oct 4, 2008

Per Bergvall wrote:

SDL/Trados Freelance 8 skulle aldri vært frigitt for MS Office Word 2007. Jeg installerte det i desember 07, og det gikk ikke rundt i det hele tatt. Set/Close + Open/Get kunne ta 30 sekunder, mot 30 millisekunder med Word 2002.


Det hjelper å laste ned SP2 og velge Vis skjult tekst, men hurtigheten er nok ikke helt den samme som i eldre versjoner av Word. Dette skal etter sigende være løst i en hotfix som Microsoft har sluppet (se linken under). Jeg har ikke prøvd den selv, siden jeg holder meg til Word 2003 foreløpig.

http://talisma.sdl.com/display/2n/articleDirect/index.aspx?aid=2211&r=0.5477755

Å bruke Vista er forresten ikke noe stort problem så lenge du holder deg til 2003-versjonen (eller tidligere) av Microsoft Word.


 
Eivind Lilleskjaeret
Eivind Lilleskjaeret  Identity Verified
Local time: 09:55
English to Norwegian
+ ...
Spørsmålet gjaldt TagEditor + Vista Oct 4, 2008

Men har du problemer med Tageditor + Vista, Per Morten? Det er spørsmålet!

Jeg har ingen problemer med hjelpefilene, heller. Kan det være at det likevel ikke ALLTID er andres skyld at ting ikke funker?

Målinger på millisekund-nivå må jeg innrømme jeg ikke har gjort med Word 2007 + Trados Workbench 8.2, men forsinkelsen er hos meg ikke lenger plagsom, slik den definitivt var da jeg oversatte uten å
... See more
Men har du problemer med Tageditor + Vista, Per Morten? Det er spørsmålet!

Jeg har ingen problemer med hjelpefilene, heller. Kan det være at det likevel ikke ALLTID er andres skyld at ting ikke funker?

Målinger på millisekund-nivå må jeg innrømme jeg ikke har gjort med Word 2007 + Trados Workbench 8.2, men forsinkelsen er hos meg ikke lenger plagsom, slik den definitivt var da jeg oversatte uten å vise skjult tekst. Det går riktignok fortsatt saktere enn med Word 2003.

Og hva er SR-2?
Collapse


 
Camilla Larsen
Camilla Larsen
Norway
Local time: 09:55
Problemer med trados 2006 Oct 7, 2008

Hei Cecilie

Jeg hadde Trados-problemer da jeg skiftet til Vista. Opplevde problemer både med visse funksjoner (analyse f.eks.) samt Tag editor. Dette gjaldt versjonen 2006 (workbench 7.5).

Etter at jeg oppgraderte til Trados 2007 (workbench version 8.) har alt fungert fint.
(Selv om jeg fortsatt synes XP var bedre enn Vista, men det er en annen diskusjon).


 
Per Bergvall
Per Bergvall  Identity Verified
Norway
Local time: 09:55
Member (2002)
English to Norwegian
+ ...

MODERATOR
Ikke med Vista som sådan... Oct 7, 2008

Men har du problemer med Tageditor + Vista, Per Morten? Det er spørsmålet!
Jeg har ingen problemer med hjelpefilene, heller. Kan det være at det likevel ikke ALLTID er andres skyld at ting ikke funker?
Og hva er SR-2?


TE og Vista er ikke noe problem. Office XP (2002/2003) og Vista er ikke noe problem. Hjelpefilene for produktene på Trados-siden (TE/Workbench) funker fint under Vista. Hjelpefilene for SDL Edit og de andre SDL-produktene er i min versjon allr .hlp-filer, som bare produserer en feilmelding når de kjøres i Vista. Trados-gutta har greid å lage .chm-filer, som støttes i Vista, men SDL tok seg ikke det samme bryderiet.
Hvorvidt noe av dette er fikset i Service Release 2 av SDL/Trados Freelance 2007 er meg ukjent - jeg avinstalllerte Office 2007 og gikk tilbake til Office XP. Der blir jeg inntil det står å lese noensteds at Office 2007 og SDL Trados 2007, med aktuelle service releases, fungerer like bra. Og selv da er jeg usikker på hva jeg oppnår ved å 'oppgradere'...

[Edited at 2008-10-07 10:49]


 
Per Magnus
Per Magnus  Identity Verified
Local time: 09:55
English to Norwegian
Kjøp ny maskin Oct 7, 2008

Det er ingen grunn til å oppgradere til Vista på en eldre maskin. Som mange har vært inne på så fungerer forrige utgaven av både Windows og Office vesentlig bedre (for oss som har kommandoene og tastekombinasjonene i fingrene).

Hvis du imidlertid skal kjøpe ny maskin, kan du like godt gå over til Vista og Office 2007 med en gang. Det er den veien verden går, og det er begrenset hvor lenge man kan stritte imot. Neste utgave av Windows som muligens kommer neste år blir bare
... See more
Det er ingen grunn til å oppgradere til Vista på en eldre maskin. Som mange har vært inne på så fungerer forrige utgaven av både Windows og Office vesentlig bedre (for oss som har kommandoene og tastekombinasjonene i fingrene).

Hvis du imidlertid skal kjøpe ny maskin, kan du like godt gå over til Vista og Office 2007 med en gang. Det er den veien verden går, og det er begrenset hvor lenge man kan stritte imot. Neste utgave av Windows som muligens kommer neste år blir bare mer av det samme grafiske grensesnittet. Fine farger, mye musbruk og dårligere produktivitet.

Jeg har nå brukt Vista og TagEditor på en ny, kraftig Dell i trekvart år og det fungerer helt utmerket (det vil si, omtrent så bra som XP gjorde på en eldre maskin). Jeg bruker i all hovedsak TagEditor i stedet for Word, fordi jeg finner at det er et vesentlig bedre oversetterverktøy.

Erfaringene fra forskjellige brukergrupper på nettet tilsier at det er oppgraderingen til Vista på eldre maskiner som skaper problemer – Vista fungerer brukbart nok på nye maskiner.
Collapse


 
Eivind Lilleskjaeret
Eivind Lilleskjaeret  Identity Verified
Local time: 09:55
English to Norwegian
+ ...
Tiltredes Oct 7, 2008

Per Magnus wrote:

Jeg har nå brukt Vista og TagEditor på en ny, kraftig Dell i trekvart år og det fungerer helt utmerket (det vil si, omtrent så bra som XP gjorde på en eldre maskin). Jeg bruker i all hovedsak TagEditor i stedet for Word, fordi jeg finner at det er et vesentlig bedre oversetterverktøy.



Mine erfaringer også, godt oppsummert. Noen ting er bedre, noen nyheter irriterer, ikke så mye i Vista som i Word 2007.

Takk til Per Morten for oppklaringer, jeg fikk ikke med meg at det spesifikt var SDL-hjelpefilene det var problemer med. Dem kan jeg ikke hjelpe deg med, er jeg redd!


 


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


TagEditor og Windows Vista






Anycount & Translation Office 3000
Translation Office 3000

Translation Office 3000 is an advanced accounting tool for freelance translators and small agencies. TO3000 easily and seamlessly integrates with the business life of professional freelance translators.

More info »
Trados Studio 2022 Freelance
The leading translation software used by over 270,000 translators.

Designed with your feedback in mind, Trados Studio 2022 delivers an unrivalled, powerful desktop and cloud solution, empowering you to work in the most efficient and cost-effective way.

More info »